Cariera

Educatia Montessori, un predictor puternic al succesului. Partea 1
Miercuri, Aprilie 05, 2017
Cand e vorba de producerea unor lideri creativi in afaceri, educatia Montessori si-a spus cuvantul. Metoda unica de educatie creata acum mai mult de un secol de catre un doctor italian vizionar in educatie, s-a construit in jurul conceptului de invatare auto-directionata, clase cu varste mixte, colaborare, creativitate si responsabilitate sociala. Eliminarea structurilor rigide din clasele conventionale a fost inlocuita de incurajarea elevilor de a fi curiosi, de a folosi imaginatia si de a vedea lumea plina de posibilitati. Cu alte cuvinte este un incubator de inventii la nivelul cel mai de baza. Si nu e de mirare ca aceasta metoda a produs o lista lunga de oameni de succes. Cine sunt acesti oameni de succes rezultati din educatia Montessori? Fondatorii lui Google, Larry Page si Sergey Brin au raspuns intr-un interviu in 2004 ca ceea ce le-a determinat succesul a fost gradinita. Ei sunt produse ai scolii Montessori, si cred ca succesul lor se datoreaza tocmai acelei educatii in care nu se urmau reguli si comenzi, punandu-se mai mult accent pe a fi auto-motivat, a-si pune intrebari despre ce se intampla in lume si facand lucrurile un pic mai diferit. Educatia Montessori presupune sa faci un anumit lucru pentru ca vrei sa exprimi ceva, nu pentru ca asa a zis profesoara. Este modul in care cei doi fondatori ai Google abordeaza problemele: "De ce ar trebui sa fie asa?". Pe langa Brin si Page, lista de anteprenori si inovatori include pe Jeff Bezos, fondator si CEO al Amazon.com; Steve Case, fondator al AOL; guru in management Peter Drucker; mogul media si rapper Sean "P.Diddy" Combs; Katharine Graham, fosta detinatoare si scriitoare pentru Washington Post; Jimmy Wales, fondator al Wikipedia si Will Wright, designer pentru jocurl de calculator SimCity. Dincolo de domeniul afacerilor, lista se extinde la oameni extrem de creativi si talentati, cum ar fi actorii George Clooney, John Cusack, Dakota Fanning, cantareata country Taylor Swift si magicianul David Blaine. Deasemenea laureatul cu premiul Nobel in literatura, Gabriel Garcia Marquez, recunoaste ca experienta Montessori a fost semnificativa pentru mare parte din succesul lui. Garcia Marquez spunea "Nu cred ca exista o metoda mai buna decat Montessori pentru a-i face pe copii sensibili la frumusetile lumii si care sa le trezeasca curiozitatea privind secretele vietii". Intr-un studiu de sase ani facut pe 3000 de directori inovatori, profesorii Jeff Dyer de la Universitatea Brigham Young si Hal Gregersen de la INSEAD Europa au descoperit ca o buna parte din cei investigati au mers la scoli Montessori unde au invatat sa-si urmeze curiozitatea. Ei au vorbit despre mediul de sprijin unde se incuraja curiozitatea si dorinta de a afla mai multe, asa cum fac majoritatea copiilor de 4 ani. Insa daca profesorii valoreaza mai mult raspunsurile corecte decat intrebarile provocative, pe la varsta de 6 ani si jumatate ei nu mai pun intrebari. Elevii de liceu arata rareori aceasta sete de cunoastere, iar pe cand ajung adulti se angajeaza probabil in medii corporative unde nu mai exista curiozitate deloc. Padmasree Warrior, sef de strategie si tehnologie la Cisco Systems, isi aminteste cum educatia ei la scoala Montessori din India i-a impactat puternic succesul in afaceri. Isi aminteste clar cand era lasata sa gaseasca solutii singura, uneori un timp lung si descurajant, practicat de Montessori. Acum insa are o abordare diferita fata de probleme: nu se simte descurajata, nu ii este teama de probleme, si vede in ele o oportunitate de a gasi solutii, nu de a se lasa tulburata de ele. Warrior considera ca educatia Montessori i-a insuflat auto-incredere la o varsta timpurie, o baza fundamentala pentru calitatile ei de leadership. "Sa intri in situatii confuse si sa te simti confortabil este enorm de folositor in meseria mea", spune Warrior. "Este nevoie sa stabilesti o directie in tehnologie si primesti uneori doar putina informatie, nu primesti totul pe tava, asa cum se asteapta multi directori. Este nevoie de decizi si trebuie sa fi confortabil cu asta". In discutiile constante legate de viitorul educatiei in SUA, multi regreta modelul fabricilor care a fost prezent in scolile publice mai mult de un secol si apoi au devenit model pentru alte scoli din lume. Steve Denning, autor si guru global in leadership, spune ca marea problema in educatie este ca pune accentul pe eficienta si pe absolvire in masa, insa sistemul are putin de-a face cu invatarea necasara supravietuirii si viitorului economiei. Din fericire, nu este nevoie sa se inventeze un sistem, Montessori face asta de mai bine de un secol. Tot Denning a scos in evidenta ca cele mai de succes companii urmaresc alte strategii, mai creative si inovative, care nu se concentreaza doar pe birocratie si ierarhie fara sa mai aduca valoare pentru clienti. Asa procedeaza cei de la Apple, Google si Amazon. De aceea e nevoie de persoane ca cele care au fost educate in stilul Montessori, cu o alta mentalitate, persoane creative si independente care se simt comfortabile facand asta in lumea in care traim.
RITUALUL DE DIMINEATA si importanta lui pentru SUCCES
Marti, Aprilie 04, 2017
O zi buna incepe de dimineata! Crearea unui ritual de dimineata poate fi unul din cele mai puternice instrumente care iti vor transforma viata. Scopul ritualului este de a te pregati sa fii in cea mai buna forma in fiecare zi. Astfel fiecare experienta si rezultat al vietii se schimba in functie de tine. Desi cu totii avem un ritual fara sa ne dam seama, probabil lucrurile pe care le facem nu ne ajuta sa fim mai energici, mai bine dispusi sau mai hotarati pentru ceea ce dorim sa obtinem. Daca avem o viziune in viata, fie ca este succesul, sanatatea sau fericirea, toate acestea presupun munca si perseverenta. Nu poti slabi daca continui sa te hranesti la fel de prost, asta desigur, in timp ce prietenul tau cel mai ramane canapeaua. Mai jos am subliniat cativa pasi urmati de personalitati de renume ca Oprah, Dr. Oz, dar si de oameni de succes care au pornit de jos si au creat afaceri de milioane de dolari. Pasul nr.1: Detoxifiaza-ti corpul! Desi suna complicat dimineata este cel mai bun moment al zilei pentru detoxifiere. In primul rand e bine sa ai langa pat un pahar mare cu apa fiindca dupa 8 ore de somn corpul nostru (si creierul) este deshidratat. Celulele au nevoie de apa mai ales pentru eliminarea toxinelor adunate pe timpul noptii in corp. Astfel celulele nu doar se hidrateaza ci se pun si pe treaba eliminand ceea ce corpul nu mai are nevoie. Acelasi lucru il puteti observa si pe limba incarcata de dimineata. Cand va spalati pe dinti razuiti limba fie cu o lingurita, fie cu spatele unei periute de dinti speciale pentru a indeparta "pasta" adunata pe limba in timpul noptii. Baia este primul loc unde trebuie sa ajungeti dimineata inainte de a incepe orice alt fel de activitati. Pasul nr.2: Micul dejun este cea mai importanta masa a zilei Daca nu va asigurati doza de substante necesare pentru a rezista fizic si psihic la locul de munca, nu veti fi productiv si veti avea mai multe sanse sa mancati nepotrivit pe parcursul zilei. Dimineata este bine sa beti un suc natural proaspat stors pentru a fi direct absorbit de catre corp. Puteti opta pentru un smoothie sau un fresh care pastreaza si pulpa sau combina mai multe ingrediente. Puteti lua micul dejun la pachet daca nu aveti timp prea mult. Se recomanda sa consumati o proteina sanatoasa pentru buna functionare a creierului. Exista numeroase companii care isi promoveaza produsele si sunt pe piata de foarte multi ani asa ca merita incercat. Un mic dejun traditional cu ochiuri, bacon si paine integrala este la fel o optiune buna. Pasul nr.3: Miscare Daca aveti un program flexibil sau sunteti propriul sef, cel mai bun moment pentru mobilizarea corpului este dimineata. Unele persoane care au PFA sau propriul business lucreaza pana tarziu sau dupa ce clientii lor termina propriul serviciu. Asta inseamna ca nu mai au timp de sport si este greu sa ajunga minim de 3 ori pe saptamana la sala de sport. Indiferent ce sport ati ales sa faceti, este bine sa va tineti de el fiindca face parte din reteta sanatatii perfecte. Pasul nr.4: Meditatia Pentru cei dispusi sa mediteze, si nu au nici o idee despre cum se face asta, exista multe informatii pe internet, ebook-uri, carti, si chiar aplicatii. Beneficiile meditatiei sunt nenumarate, si este un obicei practicat de toti oamenii de succes. Cu siguranta vei dori o minte mai calma, mai organizata, mai focusata. Doar 10 minute pe zi vor compensa milioanele de ganduri care ne trec prin cap si ne obosesc zi de zi. Pasul nr.5: Planificare si organizare Va recomandam utilizarea agendei pentru a planui ziua si a stabili proiecte importante. Mintea se activeaza cu un efort minim si lucreaza eficient toata ziua. Fara un plan al zilei putem ramane in urma cu sarcinile sau cu lucrurile marunte pe care trebuie sa le facem: cumparaturi, facturi, proiecte, programari, telefoane de dat etc. Puteti folosi agenda de hartie sau agenda telefonului si chiar biletele puse pe frigider. In general e bine sa aveti notitele cu voi asa ca o hartie care se poate pierde nu e o idee foarte buna pentru o lista de cumparaturi in oras. Sa nu subestimati puterea notitelor pentru a va aminti ce aveti de facut. Stresul si multitudinea indatoririlor pe care le avem zilnic ne afecteaza memoria si ne pot submina planurile. Orice persoana de succes are viata bine planificata si organizata si stie clar ce vrea sa obtina. Acestia au fost pasii cei mai importanti pe care ar trebui sa-i introduceti in rutina fiecarei dimineti. Sportul poate fi introdus in a doua parte a zilei insa nu isi pierde din importanta. Pentru o dimineata plina de energie si spor este nevoie sa va asigurati un somn odihmitor. Stingeti toate aparatele electronice si TV-ul (care nu ar trebui sa existe oricum in dormitor) si aerisiti putin camera inainte de somn si la trezire. Alegeti o saltea si o perna ergonomica. Nu ar fi prea inteligent sa va treziti cu dureri de coloana sau torticolis doar din cauza unui pat vechi, asadar aceasta este o investitie care isi merita toti banii! Pentru un somn profund faceti cat mai mult intuneric in camera. Folositi draperii si nu lasati sa intre lumina farurilor sau alte surse de lumina. Doar astfel se secreta melatonina necesara somnului eficient. La trezire alegeti o alarma prietenoasa, nu un sunet strident care sa va scoata brusc din somn. Si nu apasati pe snooze daca nu vreti sa va sabotati singuri. Amanarea este un obicei prost si neproductiv. Cand dorim ceva cu adevarat, il facem pana la capat, prin toate actiunile noastre. Nu este suficient sa ne gandim la succes sau sa il dorim, este necesar sa facem constient fiecare pas in drumul catre succes, de la trezire pana la culcare.
Ingredientul secret care uneste peste 5000 de oameni in jurul proiectului psihologdeserviciu.ro
Vineri, Decembrie 12, 2014
Anul 2014 a fost anul relansarii www.psihologdeserviciu.ro, un site dedicat celor pasionati de cunoastere si psihologie. Am avut un numar impresionant de vizitatori 36,548 unici si am reusit sa cream o comunitate de oameni deschisi si dornici sa cunoasca cat mai multe informatii din domeniul psihologiei si dezvoltarii personale. Psihologia era mai demult o zona de interes pentru elite, apoi a devenit o moda care ii facea pe cunoscatori sa para mai interesanti decat restul oamenilor pentru ca aveau acces la anumite informatii necunoscute ce le pareau adevaruri ascunse. In prezent, psihologia a devenit o necesitate si realizam cat de mult ne ajuta sa stim cum functioneaza creierul, mintea noastra, cum putem sa ne gestionam emotiile, ce ne ajuta sa avem relatii frumoase sau cum putem sa ne intelegem sau sa ne ajutam mai mult copiii. Eu consider ca cel mai important punct comun pe care Psiholog de serviciul il are , cu cei care ne urmaresc activitatea, este pasiunea. Pasiunea pentru a cunoaste, a te dezvolta, a trai fericit. Aceasta se traduce in articole pe care le scriem cu drag, in imagini care dorim sa inspire si sa creeze o poveste nespusa, in descoperirile incitante care dorim sa le impartasim cu voi, in cartile pe care vi le oferim pe acest site si in gandurile bune pe care le transmitem cititorilor. Nu as putea face o " reteta a succesului" pentru un site sau pentru social media, insa cred ca autenticitatea este importanta in orice domeniu. Psiholog de serviciu este cu adevarat o sursa de inspiratie pentru oameni si atat. Nu promovam niciun cabinet, nu avem reclame, nu va veti simti nicicand asaltati de imagini care sa bruieze continutul articolelor si nu promovam nimic altceva decat fericirea... Anul acesta a fost unul plin de multumire sufletesca pentru echipa din spatele acestui proiect pe care il " crestem" alaturi de voi cu multa caldura si dragoste. Multumiri cititorilor si celor care ne apreciaza activitatea de zi cu zi!
Despre lucrurile care nu pot fi cumparate
Marti, Septembrie 30, 2014
Multi oameni cred ca banii pot cumpara bucati de fericire sau fericirea toata si isi dedica o mare parte din viata pentru a face cat mai multi bani.Isi proiecteaza astfel starea de bine si implinirea intr-un viitor in care vor fi bifat cateva obiective importante, multe dintre ele de natura materiala, gen casa, masina, asigurari, statut social, etc. O parte dintre acesti " visatori" reusesc sa isi implineasca obiectivele, pe cand altii nu. Dan este un barbat care si-a implinit visul, iar povestea sa este una plina de invataminte Dan a crescut la tara si era al cincelea copil al unei familii numeroase formata din 11 membri: parintii si 9 copii. Situatia lor era una precara fiind multe guri de hranit la o singura masa. Spre deosebire de fratii sai, el era dornic de mai mult, era ambitios si capabil sa isi urmareasca un obiectiv pe termen lung, urmarind fiecare pas si sacrificand alte aspecte pentru a merge pe drumul ales. L-am cunoscut pe Dan la varsta de 45 de ani si l-as recomanda ca un domn prestant, glumet si inteligent. Abilitatea sa deosebita este cea de vanzator care stie cum sa se adreseze fiecarui interlocutor astfel incat sa poata stabili o legatura cu oricine. Aparent, el este un om de succes: este recunoscut ca un om de afaceri prosper, are o familie frumoasa, o casa minunata si conduce o masina de lux, este un om care stie sa se faca simpatic. Cu toate acestea, nu este un om fericit si acest lucru se vede in ochii sai care palesc. Dan a pierdut visul.... In perioada in care era tanar absolvent de facultate, a emigrat si a lucrat ca ajutor de bucatar in strainatate. In timp ce lucra zi si noapte si spala mii de farfurii si pahare, ii privea pe clientii restaurantului cu care visatorul din el se identifica. Isi dorea sa fie ca acei oameni pe care ii privea: frumos imbracati, insotiti de doamne frumoase, oameni care mananca bucate alese si conduc masini scumpe. Pentru el fericirea avea chipul oamenilor pe care ii privea. Cu timpul, a aparut succesul sau, prosperitatea si traia visul. Ambitiile personale s-au implinit si au aparut altele, mereu mai mari si mai dificile, insa le implineste cu masura. Din cand in cand, ii place sa mearga la restaurantul la care a lucrat si este unul dintre clientii fideli ai localului. In prezent, a devenit intruparea a ceea ce admira si dorea altadata. Acum, cauta trecutul pentru a merge mai departe cu viata lui. De fapt cauta visul care l-a hranit o viata intreaga... Pornind de la povestea lui Dan, merita punctuate anumite aspecte despre constientizarea a ceea ce este cu adevarat important in viata si cat suntem de bogati/saraci de fapt. Nu stii cat de important este un vis, un ideal, pana cand nu il pierzi. Este un motor care te tine in viata si iti da puterea de a merge mai departe si de a imbratisa viitorul. Visurile insa nu sunt de vanzare si nu se pot cumpara. Ele sunt un amestec de talent, pasiune si proiectie cu care ne identificam sau nu. Visurile nu sunt nici de imprumutat, chiar daca uneori avem impresia aceasta. Creatorul unui vis este unul singur si doar el poate sa il implineasca. Visurile care trec de propria persoana, de propriile ambitii si include comunitatea si ajutorarea celorlalti sunt acele visuri care fac diferenta si care te ajuta sa fii si te mentin fericit. In lista lucrurilor care nu se pot cumpara as vrea sa adaug iubirea. Dincolo de ceea ce inseamna echitatea in relatiile interumane, dragsotea ramane acel sentiment greu de explicat pe care il nutrim pentru cineva fara a putea sa spunem de ce. Tine de ceea ce simtim si de niste resorturi inconstiente care fac sa iubim sau nu pe cineva. Cumpararea iubirii este un act inutil care se va intoarce impotriva celor care intra in acest joc si il vor pierde cu miza propriei nefericiri. Sanatatea nu se poate cumpara, chiar daca o situatie financiara buna te poate ajuta sa iti intretii conditia fizica mult mai bine prin accesul la mancare mai sanatoasa sau servicii medicale mai bune. In fata Vietii insa toti suntem egali si uneori, cu toti banii din lume, nu se poate face nimic... Dan este inca un barbat tanar si puternic, insa unoeri se simte obosit si se intreaba pentru ce sau pentru cine " alearga" atat de mult? Prietenii pe care ii cumperi cu excursii, cadouri sau note de plata sunt primii care dispar in momentul in care ai nevoie de ajutor sau daca se intampla sa nu mai fii sponsorul lor. Prietenia adevarata nu este de vanzare si o gasesti doar in acei oameni care privesc omul, cine este el si il plac asa cum este el, dincolo de portofel sau modul in care se imbraca. Dan, a pierdut multe relatii de prietenie vechi, pentru ca nu le mai acorda atentie acestora si se concentreaza mai mult pe relatii de afaceri. Rareori are timp pentru a face lucruri doar pentru el sau sa petreaca timp doar cu familia. Un alt lucru care nu se poate cumpara este modul in care tu relationezi cu tine. Multi oameni foarte bogati in interiorul lor sunt frustrati, se simt neimpacati cu ei insisi si uneori chiar se urasc. Cumpara orice fel de companie pentru le este teribila singuratatea si propriile voci interioare care ii cearta sau ii desconsidera. Linistea si pacea vin dintr-o traire curata, in acord cu propria persoana si cei din jur. Linistea o gasesti in spatiul dintre ganduri, dintre cuvinte si bataile inimii. Lui Dan insa ii suna aproape mereu telefonul, asadar inca nu cunoaste linistea. Poate ca este seducator sa iti imaginezi o zi de vacanta in care te trezesti intr-un pat mare, la un hotel de lux, apoi mergi la cumparaturi si te distrezi cheltuind 5000 de lei pe nimicuri, gonind cu o masina cu prea multi cai putere doar ca sa iesi in evidenta. Dar daca esti sufleteste singur, stii ca nimeni nu te iubeste pentru ceea ce esti, ci doar pentru imaginea ta si nu poti sa impartasesti micile bucurii cu nimeni, la ce rost toate? Cat de " scumpe" sunt de fapt toate aceste lucruri? Iar celelalte, care nu pot fi cumparate?...Care e de fapt valoarea lor? In final, oare Dan este cu adevarat bogat?
Lasa-te sedus
Miercuri, Iulie 09, 2014
Stam fata in fata si tu cauti sa ma incanti cu tot ceea ce spui si faci. Te-ai gandit inca de dimineata ca urmeaza sa ne intalnim si te-ai imbracat, parfumat, aranjat pentru intalnire gandindu-te la mine. Poate chiar ai exersat in oglinda cateva replici, gesturi, cu care sa ma intampini. De mult timp doresti sa ne intalnim...M-ai vanat, ai cautat pe internet informatii despre mine, ai vazut ce imi place, locurile in care merg, cine sunt prietenii mei. Ma suni de ceva timp... Initial nu te-am luat in serios, insa ai insistat suficient cat sa imi atragi atentia si sa devii "familiar". Apoi ai venit exact la momentul potrivit cu o invitatie care raspundea nevoilor mele. Si iata-ma! Stiu ca vei face tot ce poti pentru mine ca sa ne fie bine amandurora. Sunt aici cu tine, ai toata atentia mea, te ascult si da, sunt in sfarsit a ta! Daca acest scenariu iti aduce aminte de o intalnire amoroasa, te rog sa il mai citesti o data! Eu nu sunt prietenta ta, nici iubita ta. Eu sunt CLIENTUL. Da, relatia cu clientii este una in care urmarim sa seducem. Daca in viata personala ne permitem sa vorbim pe un ton ridicat sau sa spunem ca nu avem chef de discutat sau suntem indisponibili, cu clientii nu ne permitem acest lucru. Suntem galanti si curtenitori. Ascultati cum vorbesc oamenii cu cei care le sunt clienti: zambesc, sunt amabili, disponibili la orice ora si pentru cereri deseori exagerate, au un ton placut si linistit. Inaintea intalnirilor de afaceri ne documentam, ne pregatim fizic si psihic pentru o discutie cat mai agreabila si ne punem intr-o stare buna ca sa ne incantam interlocutorul. In mod ideal, asa vom ramane tot timpul in care acest client va ramane in portofoliu si mai ales atunci cand dorim ceva de la el, cum ar fi reinnoirea unui contract. Este interesanta evolutia noastra ca oameni ai secolului XXI si modul in care alegem sa ne gestionam resursele si starile. Multi oameni de afaceri prosperi au preferat sa isi seduca in mod constant clientii si piata in detrimentul familiilor. Exista pe piata si vesnicii seducatori care nu reusesc sa devina seriosi ca sa indeplineasca munca post-seductie si mai sunt cei care nu reusesc sa seduca deloc si in consecinta muncesc pe branci mai mult decat ar fi nevoie. Ce inseamna sa iti seduci clientii, indiferent ca e vorba de proprii clienti sau de cei ai companiei pentru care lucrezi? 1. In primul rand, inseamna sa te arati disponibil si atent. Clientii iti spun ce doresc si ce asteptari au din primele 5 minute. Important este sa asculti cu atentie, sa identifici care sunt nevoile acestora si sa cauti solutii sa le indeplinesti. Cat mai repede posibil, evident! 2. In al doilea rand, este esential sa pastrezi o relatie buna si apropiata de clientii tai. Cu alte cuvinte, sa fii mereu atent/a la ceea ce isi doresc si la ceea ce ii multumeste, ce le place, care sunt punctele esentiale. 3. In momentul in care apar probleme, este important sa actionezi cat mai repede pentru a le rezolva in asa maniera incat ambele parti sa sufere cat mai putin si sa gasesti o solutie care sa duca la un pas inainte in relatia dintre voi. Deseori problemele depasite cu succes cresc gradul de incredere si intaresc relatia. Poate ca te intrebi de ce e important sa iti seduci in permanenta clientii. Raspunsul este unul simplu: ca sa ii atragi la tine si sa ramana la tine. Doar asa poti exista ca antreprenor sau angajat al unei companii care vinde servicii. Gandeste-te la tine cand esti in postura de client. Cum iti place sa fii tratat.? Oare un zambet sagalnic, numele tau rostit pe un ton cald, un gest de politete si respect, o atentie sincera, o promptitudine, o intuire de nevoi, o sugestie, o vorba buna/compliment, toate acestea nu fac parte din arta seductiei? Iti place cand esti sedus? Aceste reguli ale seductiei si fidelizarii se aplica atat in viata profesionala, cat si in viata personala. Fiecare cu mizele ei. Poti reciti intregul articol si sa privesti totul din perspectiva unui cuplu unde seductia ar trebui sa ramana un ingredient permanent al relationarii si nu doar un inceput in care dorim sa il atragem pe celalalt ca pe un soarece intr-o capcana. Seductia este o arma importanta care e bine sa stii sa o detii in mod onest si natural si sa fii constient ca este doar o cheie care deschide usa relationarii. E doar primul pas spre succes, iubire si armonie.
Oamenii puternici se simt mai inalti decat sunt in realitate
Joi, Iunie 19, 2014
Limbajul dezvaluie tot soiul de adevaruri despre psihologia noastra, despre ceea ce credem inconstient despre noi sau cei din jur. De exemplu: "El este marele sef al acestui proiect"; "El se uita de sus la ea", "A pus-o pe un piedestal". Nu este foarte greu sa vezi asocierea dintre marime si putere incastrata in modul nostru de a vorbi despre relatiile dintre oameni. De altfel, multe cercetari ne-a lungul timplui au demonstrat ca personele mai inalte se bucura de mai mult putere ( larii mai mari, abilitati sociale si cognitive mai mari) - Dr. Case and Dr. Paxson, Nicola Persico si Andrew Postlewaite de la Universitatea din Pennsylvania si Dan Silverman de la University din Michigan - toti au studiat aceasta ipoteza si au concluzionat ca da, inaltimea conteaza. La un nivel primar, am putea face corelatia dintre modul cum priveam lucrurile cand eram copii : parintii nostri, profesorii si toate exemplele de autoritate din copilaria noastra sunt mai inalti decat noi. De altfel, barbatii sunt mai inalti decat femeile si s-au bucurat de mai multa putere de-a lungul istoriei. Dar aceasta conexiune merge in ambele sensuri? Puterea ne poate face sa ne simtim mai inalti? Asta au verificat Michelle Duguid, de la Universitatea Washington din St. Louis si Jack Goncalo de la Universitatea Cornell din New York. Prima data au cerut participantilor sa-si aduca aminte de un episod din viata lor in care au avut putere asupra cuiva si sa-l descrie. Unui alt grup li s-a cerut sa isi aduca aminte de un episod in care se aflau intr-o relatie de subordonare. La final, au fost rugati sa estimeze cati centimetri se afla intre ei si un stalp ce atarna de tavan in sala de experiment si care se afla la aproximativ 20 de cm deasupra lor. Cei care si-au amintit momentul cand au fost puternici, s-au simtit mai aproape de stalp decat cei care au retrait momentul de subordonare, pentru ei stalpul fiind mult mai departe. In a doua etapa participantii au fost impartiti in perechi. Li s-a cerut fiecaruia sa completeze un formular legat de inaltimea lor. In fiecare echipa a fost desemnat rolul de sef, iar celeilalte persoane rolul de angajat. Ei au fost informati ca decizia a fost facuta pe baza unui test de aptitudini de conducere. De fapt rolul de sef si angajat au fost desemnate la intamplare. "Sefului" i-a fost spus ca va avea putere completa de-a lungul sarcinii date, iar angajatul va trebui sa accepte acest fapt. In fiecare pereche, unul s-a simti mult mai puternic. Nu dupa mult timp, participantilor li s-a dat sa completeze un chestionar legat de sarcinile ce trebuiau realizate in echipele formate. Ascunsa in acest chestionar a fost si o intrebare despre inaltimea lor. Acum experimentul avea doua marimi de inaltime: cea de dinaintea manipularii puterii si cea de dupa aceasta. Dupa aceasta sarcina data, experimentul a fost oprit, inaintea asumarii rolurilor. Cu 1 inch - aprox 2,5 cm mai inalti Rezultatul a aratat ca inainte de manipulare, ambele grupuri aveau o medie de 66 inch -1.68 cm inaltime. Dar dupa manilpulare, cei ce au fost in rolul cu putere inferioara, au calculat ca au o inaltime, in medie, de 65.80 inch-1.67 cm, iar cei care au fost in rolul cu putere superioara, au crescut aparent pana la 67.01 inch - 1.70,5 cm. Cateva alte studii facute de aceeasi cercetatori, au aratat, de asemenea, aceasta conexiune dintre putere si inaltime. Cand oamenii s-au simti mai puternici, s-au simtit si mai inalti. Asta dovedeste conexiunea dintre minte si trup care merge in ambele sensuri atunci cand vine vorba de putere. Sunt investite cu mai multa putere persoanele mai inalte (putere-inaltime) si simtindu-ne mai puternici ne schimbam perceptia asupra propriilor trupuri. Sentimentul ca avem putere, si confirmarea putereii influenteaza si alte aspecte ale vietii si psihicul nostru. Dar despre asta, intr-o viitoare postare. http://www.spring.org.uk/2012/01/powerful-people-feel-taller-than-they-really-are.php
Drumul de la "incerc" la "reusesc"
Duminica, Decembrie 08, 2013
M-am intrebat cum ar exista lumea fara intrebari sau cautari, cum am fi noi rasa umana, daca am accepta ceea ce suntem, cine suntem si pe cei din jur. Imi place uneori sa imi impletesc visele cu proiectia unui nou viitor al omenirii. Acest lucru ma face sa constientizez rolul imens pe care il indeplinesc astazi, eu, aici si acum. Am ales sa fiu trainer in urma cu mai multi ani, mi-a placut sa imi asum responsabilitatea de a fi ceea ce predic la cursurile pe care le sustin si aceasta este provocarea mea continua, dar si parte din magia vietii pe care o traiesc zi de zi. Congruenta personala este una dintre valorile principale ale vietii mele si imi place sa presar elemente subtile din mine in tot ceea ce ma inconjoara. Saptamana trecuta am avut parte de un training minunat la Sibiu, eram la o prima intalnire si totusi parca ne cunosteam de mult timp. Acest blog m-a ajutat sa comunic cu multi oameni si sa cream multe fire invizibile care abia asteapta sa faca posibila o intalnire fata in fata. Multe fete noi, priviri curioase, zambete retinute, sisteme de convingeri " demascate", presupozitii care abia asteapta a fie testate si sa faca loc unei alte realitati au fost printre elementele principale ale acestei intalniri. Si multa deschidere! Imi plac inceputurile fiindca sunt pline de potential, simt forta schimbarii si desavarsirii in oamenii care vin manati de dorinta de a fi mai mult. Ador privirile curioase in care se aprind scanteile intuitiei si placerea de a cunoaste, de a experimenta, de a transcede realitatea de acum. In mare parte aceasta privire imi este un indicator al celor care fac cele mai mari salturi in constientizare si dezvoltare pe parcursul celor 9 moduole de NLP. Daca imi amintesc de mine in calitate de cursant NLP, cred ca m-as defini ca acea persoana oarecum timida, care vorbeste putin dar doreste sa asimileze tot. Drumul cautarii de sine a fost lung. Nu am stiut prea multe scurtaturi si recunosc ca m-am pierdut de cateva ori. Am incercat sa ma regasesc in tot si toate, dar am putut face acest lucru de-abia dupa ce am integrat faptul ca m-am pierdut si ca nu mai stiu nimic. Am gasit portita salvarii mele atunci cand am iesit din cerc ( din "incerc"= in cerc si rareori acest verb programeaza mintea pentru gasirea solutiilor) si am spus ca rezolv sau indeplinesc ceea ce imi doresc. Cei care imi spun ca " incearca" pentru mine inseamna ca isi dau sansa de reusita in proportie de 30%. Acum savurez din plin calatoria vietii mele caci stiu ca este cineva acolo sus, care ma ghideaza si ma iubeste indiferent de drumul pe care il urmez. Iata o prima " scurtatura" pentru tine si cu multumiri oamenilor cu care m-am intalnit sambata. Schimba din vocabularul tau " incerc" cu " reusesc" si in felul acesta vei gasi mai usor solutii si vei finaliza mai multe proiecte. Tot ceea ce doresti sa implinesti deja s-a realizat intr-o mica parte a constiintei tale, altfel pur si simplu nu ai concepe sa te ocupi de ceva ce mintea ta nu poate realiza ca e posibil sa se intample. A cauta solutii la orice fel de problem sau provocare e acelasi lucru cu a te cauta pe tine. Mintea iti spune ca daca stii unde sa cauti, cu siguranta vei gasi ceea ce doresti. Inima iti spune ca deja stii ceea ce iti doresti. Iar eu iti spun ca deja esti ceea ce doresti. "A cauta este un cuvant care se aplica adesea caii spirituale si multi oameni, se numesc, cu mandrie cautatori. Adesea, acestia sunt cei care, odinioara, alergau fara oprire dupa bani, sex, alcool sau munca. Acum, cu aceeasi impartinire, ei spera sa-L gaseasca pe Dumnezeu, sufletul, Sinele superior. Problema este ca actul cautarii, in sine, porneste de la presupunerea ca materialismul este corupt si spiritualitatea este pura. Da, materialismul te poate absorbi total, insa nu asta e lucrul cu adevarat important. Actul de a cauta este blestemat, pentru ca reprezinta o vanatoare care te duce in afara ta. Nu conteaza prea mult daca obiectivul cautarii este Dumnezeu, sau banii. Cautarea productiva este atunci cand lasi la o parte presupunerea ca s-ar putea sa castigi vreun premiu. Asta inseamna sa actionezi, fara a spera ca te vei ridica la vreun Sine ideal, speranta fiind o dorinta de a ajunge undeva, unde este mai bine decat in locul din care ai pornit. Incepi de la tine insuti; Sinele tau este cel care contine toate raspunsurile. Asa ca, trebuie sa abandonezi ideea de a merge de la A la B. Nu exista o cale liniara, atunci cand obiectivul nu se afla in alta parte. De asemenea, trebuie sa abandonezi si ideile fixe, judecatile despre sus si jos, bun si rau, sfant si profan. Realitatea unica include totul in reteaua sa de experiente, iar ceea ce incercam sa gasim este cel care experimenteaza- acela care este prezentul, indiferent ce experienta avem."- Dr. Deepak Chopra
Pilda care ne alunga avaratia
Duminica, Decembrie 08, 2013
Intr-una din zilele acestea, vorbeam cu prietena mea, Maria, care ma intreba ce mai fac. Pedalam bicicleta mea de toate zilele si i-am raspuns ca sunt Zen, ca mi-e greu sa reincep seria cursurilor de pe anul 2013. M-a intrebat ce fac mai precis. I-am trasat in linii mari programul meu zilnic: ma trezesc, fac sport, petrec timp ce calitate cu cei dragi mie, intr-un cuvant sunt Zen, i-am raspuns. Apoi a venit acel "dar" care era Ego-ul meu invelit in dorinta de a fi model pentru copiii mei- modelul omului de succes, recunoscuta si validata de ceilalti ca bun psiholog, trainer, scriitor si alte cele. Intrebarea ei a fost a pus accentul pe esentialul care il pierdusem din vedere: " Ce poate fi mai frumos pentru copiii tai decat sa aiba o mama Zen si pentru tine sa fii Zen? Nu asta cautam toti? Haide sa ne pastram in zona lucrurilor care conteaza cu adevarat". Multumesc Maria ca m-ai adus " on the right track"! Aceasta discutie mi-a adus aminte de o pilda foarte frumoasa: Un om de afaceri american statea langa chei, intr-un mic sat mexican de coasta, cand un pescar isi trage barca la mal. In barca erau cativa pesti frumosi. Americanul il felicita pentru pestele prins si il intreaba cat timp i-a luat sa-l pescuiasca. - Foarte putin, a raspuns mexicanul. - De ce nu stai mai mult pe mare sa prinzi mai mult peste? a intrebat atunci americanul. - Mi-ajunge sa-mi intretin familia, i-a raspuns pescarul. - Si ce faci in restul timpului? a vrut sa stie omul de afaceri. - Dorm pana tarziu, pescuiesc putin, ma joc cu copiii, imi fac siesta impreuna cu nevasta-mea, in fiecare seara ma plimb prin sat, beau un pahar de vin si cant la chitara cu prietenii. Domnule, am o viata plina si sunt foarte ocupat, a incheiat pescarul. - Uite, il ia peste picior americanul. Am studiat Economia la Harvard si te pot ajuta. Ar trebui sa pescuiesti mai mult si cu banii pe care-i castigi in plus sa-ti cumperi o barca mai mare. Cu ceea ce castigi de pe urma barcii mai mari iti poti cumpara cateva barci si mai tarziu chiar o flota de pescuit. In loc sa vinzi pestele prin intermediari, il poti vinde direct la o fabrica, iar mai tarziu iti poti cumpara propria fabrica de prelucrare a pestelui. Ai putea astfel controla produsul, procesarea si distributia. Va trebui sa pleci din sat, sa te muti in Mexico City, apoi la Los Angeles si, mai tarziu, la New York, de unde iti vei conduce afacerea tot mai infloritoare. - Si cat va dura sa fac toate astea, senor? intreaba pescarul. - Vreo 15-20 ani, raspunde americanul. - Si apoi? - Apoi vine partea cea mai buna, rase americanul. Iti vinzi afacerea si devii foarte bogat? ai lua cateva milioane. - Milioane, senor ? se mira pescarul. Si dupa asta ? - Dupa asta te retragi din afaceri, te muti intr-un satuc de pescari pe malul oceanului si te scoli tarziu, pescuiesti putin, te joci cu copiii, iti faci siesta impreuna cu sotia, te plimbi seara prin sat, bei un pahar de vin cu prietenii, cantati la chitara. - Pai asta fac si acuma! Se intampla uneori ca in goana dupa lucruri guvernata de un Ego vesnic nemultumit, sa uitam de nevoile sufletului nostru. Nevoile care ne imping catre haine cu o eticheta prestigioasa, masina de lux sau cel mai tare telefon mobil ce trebuie achizitionate cu orice pret depasesc nevoile psihologice de baza. Acestea provin mai degraba din frustrari si sentimentul de inferioritate pe care cautam sa il acoperim cu cele mai scumpe avutii. In realitate, avem nevoie de atat de putin ca sa fim fericiti! Gandeste-te ca atunci cand esti racit, nu te mai incanta lucrurile materiale din jur, ci apreciezi bunavointa celui care iti face un ceai sau un telefon al unui prieten care se ingrijeste de modul in care te simti. " Atunci cand ti-e sete, fericirea e un pahar cu apa", insa atunci cand esti satul, mediul este securizant, solicitarile din jur sunt doar de natura sociala si intelectuala si inventam nevoi noi pe care le putem numi "fitologice": o noua tableta, ultimul Iphone, noua colectie de la Moschino sau Zara sau ultimul model de BMW. Atata timp cat nu dezvolti atasamente exagerate, e ok sa iti oferi placeri care iti cresc starea de bine, chiar daca stii ca e una trecatoare. Cireasa de pe tort o pata de culoare care ne atrage pe toti si declanseaza adesea pofta de a manca. Insa baza e blatul care necesita timp de coacere si mult mai multe ingrediente decat glazura care imbraca tortul. Suntem mai mult decat apararenta trecatoare a unui corp de care sa ne ingrijim. Suntem suflete care ne hranim cu dragoste, acceptare, recunostinta, atentie, compasiune. Si stim cu totii ca tot ceea ce se poate cumpara cu bani e intr-un final ieftin. Lucrurile cu adevarat importante sunt nepretuite, caci hrana sufleteasca trece dincolo de material si nu o gasim de vanzare la supermarket. Cred ca echilibrul vine atunci cand gasesti modalitatea de a te hrani atat spiritual, cat si material: cand stii cum sa iti procuri hrana materiala si sa te ingrijesti si de hranirea sufletului tau prin meditatie si rugaciune, umor si intalniri cu cei cu adevarat dragi tie. In general, oamenii cand se intorc la esential, observa cat de mult timp au pierdut pentru achizionarea unor lucruri efemere. Au uitat sa sunt hraniti ei si familia cu cativa pestisori, caci se doreau stapanii intregului lac. De regula nu imi place sa dau sfaturi, prefer abordarea in care ii ajut pe cei din jur sa isi puna intrebarile potrivite si in felul acesta gasesc singuri raspunsurile. Am primit totusi feed-back-uri din partea cititorilor care mi-au cerut o schema, un tipar, care sa ii ajute in ghidarea comportamentelor de schimbare catre o stare de bine crescuta. Recomandarea mea este urmatoarea: Fa o lista cu toti "pestii" care stii ca te hranesc spiritual si pe care de obicei ii ignori in cautarea " pestelui cel mare" care crezi ca te va face fericit/a. Pestele cel mare poate imbraca diferite forme: o slujba mai buna, o relatie de cuplu mai buna, un cont mai mare in banca, mai mult timp liber, emigratul intr-o tara straina sau o noua viata. Pestisorii pot fi prietenii pe care nu i-ai mai sunat de mult timp, ascultare melodiei preferate, o mica escapada in oras, o dupa-amiaza petrecuta in preajma unor copiii, o intalnire in doi ca pe vremurile in care va indragosteati, un weekend la munte, o ora de sport sau de mediatie... Nu stii ce te face fericit/a sau vrei sa descoperi lucruri noi despre tine? Iata un exercitiu simplu- raspunde cu primele lucruri care iti vin in minte atunci cand completezi urmatoarea afirmatie de minim 10 ori: Atunci cand........................................ voi fi capabil/a sa fiu fericit/a. Acum, dupa ce ai aflat ce ai de facut, fixeaza in fiecare saptamana macar o activitate sau doua care stii ca te fac fericit/a. Ofera-mi si mie un feed-back si un comentariu despre descoperirile tale, despre ce ai inceput sa faci nou si cat de mult ti-a crescut nivelul de fericire. Povestea ta ii poate ajuta si motiva si pe altii sa faca pasii necesari pentru schimbare! Multumesc
Revelatiile mele despre granitele si limitele carierei
Duminica, Decembrie 08, 2013
Sunt anumite momente in viata in care ai niste revelatii de o putere transformatoare fantastica, asa numitul moment Harajuku. In acest articol iti povestesc cum am ajuns sa inteleg faptul ca eticheta de psiholog poate fi limitatoare, la fel cum de fapt orice eticheta pe care o lipesti unei identitati, stari, eveniment. Cartile de spiritualitate pe care le citesc imi vorbesc necontenit despre iubire, despre Unime si iubirea a tot si toate, a te simti una cu tot si a te regasi in toti ceilalti. Multa vorbarie frumoasa pe care nu mi-a fost dat sa o traiesc, desi imi doream fantastic acest lucru, pana intr-o zi... Eram in Amsterdam, oras pe care il iubesc. Dincolo de tentatiile halucinante si senzuale ale orasului, imi place ca lumea e relaxata si vesela. Imi plac fetele pe bicicleta si terasele langa apa, podurile si piatra cubica din centrul orasului, atmosfera de vacanta continua. Intr-una dintre dimineti, o urgenta m-a facut sa plec foarte devreme catre o farmacie. Era o minunata dimineata de mai in care soarele zambea cu incredere catre noi. Ziua se pregatea sa inceapa. Eu asteptam in fata farmaciei sa isi deschida portile. Nerabdarea ma facea sa privesc insistent catre actiunea din interiorul farmaciei cu ferestre largi. Am intrezarit oamenii care aranjau pe rafturi marfa noua care tocmai venise, unul dintre angajati o despacheta, altul ii platea furnizorului, altcineva aranja marfa, era o femeie care dadea cu mopul pe jos si o alta persoana care dadea indicatii vorbind la mobil. M-am uitat imprejur si am vazut la blocul de vis a vis, o doamna care arunca firimiturile de la micul dejun si niste pasari care se grabeau spre festin. Langa mine o domnisoara draguta stergea de roua mesele de pe terasa si era foarte absorbita de munca ei. Barbatul de langa ea avea niste cearcane adanci. Pe strada nu circuolau masini, doar o adolescenta blonda trecea pe bicicleta, atat de sexy in rochia ei alba. Pe trotuar un domn in costum gesticula vorbind pe un ton grav la telefon. Privind de jur imprejur, am simtit atata viata in acea dimineata! Pentru un moment mi-am pierdut indentitatea, nu mai eram eu. Uitasem numele meu, varsta mea, profesia mea si ce caut in acel loc. Eram insusi acel loc cu toata viata care o sustinea in acea dimineata, eram in tot si toate, eram fiecare om care compunea acel moment. Poate ca pare banal, insa aceasta experienta mi-a schimbat viata si perspectiva asupra carierei mele. Stiu ca pot fi orice si ca acest lucru e minunat, ca poti gasi satisfcatie si bucurie in orice ai face, atata timp cat o faci cu inima deschisa si mintea lipsita de prejudecati. Unele profesii sunt mai "profitabile" pentru Ego decat altele. Suna mai bine sa fii economist sau manager decat bona. Doar ca a fi bona poate fi mult mai distractiv si mai frumos decat sa stai toata ziua sa faci calcule, se poate lasa cu dureri de cap, mai ales daca nu iti place cu adevarat ceea ce faci. Eu mi-am dorit mereu sa ajut oamenii, sa ajut ca lumea in care traim sa fie mai buna si mai fericita. Acest lucru poate lua nenumarate forme. Cred ca la un anumit nivel toti contribuim la asta, indiferent de jobul pe care il avem. Cel mai trist e sa te negi pe tine, sa negi darurile care ti s-au harazit si sa le lasi nefructificate. Poate ca te intrebi daca ai si tu unul. In mod cert da, toti avem un dar special, doar al nostru, ceva ce facem cu draga inima si cu mare placere. Acolo e cheia care te ajuta sa iti gasesti locul si rolul in acesta lume. Traiesc niste momente magice acum. Traiesc implinirea visurilor mele cele mai indraznete. In urma cu 12 ani, in perioada adolescentei, imi pierdusem orice speranta sau capacitatea de a visa. Eram cufundata in cele mai mari abisuri ale depresiei cu care am convietuit cam toata perioada liceului. Orice parea greu, iar in mine se dadea o lupa continua intre deznadejde si urmatoarea gura de oxigen. M-au ajutat cartile si un vis mai mare decat mine, asumarea unui rol si al unei misiuni care sa dea sens acelei vieti pe care incepea sa se puna praful mult prea devreme. Acel vis era sa ii ajut pe oameni sa se vindece, sa rada si sa fie fericiti. Acel vis era posibil in primul rand incepand cu mine, ca exemplu. Acel vis este posibil acum cand am scris o carte despre depresia la romani, care sunt particularitatile bolii si cum o poti recunoaste. Acea carte e pentru oricine doreste sa ajute sau sa se ajute. Stiu ca suna ciudat, dar acea carte imi e dedicata mie, adolescentei care am fost candva. Au trecut 10 ani de la terminarea liceului. Ma vad in curtea scolii in urma cu mai mult de o decada, cu privirea pierduta si suspinand dupa inca o noapte nedormita. Ma duc la acea fata, o iau dupa gat si ii spun: " Draga mea, peste 10 ani, iti vei fi indeplinit toate visurile, chiar si pe acelea pe care iti e teama sa ti le imaginezi acum. Zambeste si mergi mai departe, viata se schimba!"
25 dintre cele mai dificile intrebari pe care le poti primi la un interviu de angajare – Partea 1
Duminica, Decembrie 08, 2013
Intreviul de angajare este momentul pe care toti il traim cu emotie deoarece reprezinta acea prima intalnire cu viitorii colegi sau superiori, este contextul in care formam acea prima impresie care ne poate fi favorabila sau nu, si totodata un prilej de a ne etala calitatile si performantele care ne fac cea mai buna persoana pentru ocuparea unui job. Articolul este inspirat din cartea: ,, Despartirea de companie: Cum sa supravietuiesti pierderii unui job si sa iti gasesti cu succes un lat loc de munca", publicatie scrisa de J. Morin si C. Cabrera. In cadrul interviului de selectie, indicatia autorilor este aceea de a acorda atentie raspunsurilor pe care le dati urmatoarelor intrebari: 1. Spune-mi cate ceva despre tine. De obicei aceasta intrebare apare la inceputul intreviului, asadar fiti vigilenti in a nu monopoliza discutia discutand despre dvs. Raspunsul se recomanda sa dureze aproximativ un minut sau doua si sa acopere urmatorele domenii de interes: inceputurile carierei, educatia, experienta de munca si experiente profesionale recente. Amintiti-va faptul ca e de-abia o intrebare de inceput, e preferabil sa nu va jucati toate atu-urile in acest moment. 2. Ce stiti despre organizatia noastra sau despre domeniul nostru? Ideal ar fi sa cunoasteti detalii despre produse si servicii, reputatia si imaginea companiei, despre obiectivele companiei, cate ceva despre problemele ce exista, despre stilul de conducere al companiei, despre angajati, istoria si misiunea organizatiei. Este contraindicat insa sa vorbiti ca si cum ati sti totul despre acea organizatie, chiar daca nu lucrati acolo. Se recomanda ca ceea ce spuneti sa infatiseze faptul ca v-ati documentat si ca doriti sa aflati si sa invatati mai multe. Se poate incepe raspunsul la acest gen de intrebari prin formule de genul: ,, In cautarea unui loc de munca, am cautat ofertele mai multor companii. Acesta organizatie este una dintre putinele care m-au atras pentru ca ...." 3. Care sunt motivele pentru care doriti sa lucrati in organizatia noastra? Cel mai neinspirat raspuns, desi unul des intalnit, este acela ca va plac oamenii... In acest moment, la fel ca si in multe alte etape ale intreviului, conteaza munca de documentare facuta inainte astfel incat sa puteti raspunde in termenii companiei si a nevoilor lor. Ati putea raspunde ca v-ati documentat si ca ati aflat faptul ca organizatia se ocupa de acele lucruri care va pasioneza si v-ar placea sa va implicati in ele. Spre exemplu, daca organizatia este cunoscuta pentru eficienta echipei de management, raspunsul dvs, ar putea sa includa faptul ca apreciati acest punct forte al companiei si ca v-ar placea sa faceti parte din echipa. Daca organizatia este centrata pe cercetare si dezvoltare, exprimati dorinta de a crea lucruri noi si faptul ca stiti ca in cadrul companiei se incurajeaza inovatia. Daca simititi ca pentru a raspunde la aceasta intrebare e nevoie sa improvizati mult, e posibil sa va aflati la locul nepotrivit, luptand pentru un job nepotrivit. Partea de documentare proprie premergatoare interviului ar trebui sa va furnizeze date suficiente pentru a evita in cadrul intreviului conflictele de interese. Din moment ce majoritatea oamenilor mint cu putina asertivitate, ar fi dificil ca la un intreviu sa improvizam atat de mult si oricum , rezultatul nu ar fi dintre cele mai laudabile: un job pe care de fapt nu il dorim sau nu ni se potriveste. 4. Ce puteti face dvs pentru noi si va diferentiaza de alti candidati? In acest punct aveti tot dreptul, si chiar este recomandabil, sa va etalati calitatile si punctele forte. Vorbiti despre performantele avute, despre rezultatele care va fac sa fiti mandri. Spuneti cum aptitudinile si interesele dvs, combinate cu experienta in munca, va fac sa fiti un candidat valoros. Mentionati cum anume va folositi abilitatile si experienta pentru a stabili prioritati, identifica probleme si cum va utilizati energia si experientele trecute pentru a le rezolva. 5. Ce gasiti ca este cel mai atragator la acest post? Ce pare cel mai putin atragator la acest post? Raspundeti cu un numar de 3-4 lucruri care va atrag la respectivul post si mentionati un singur lucru mai putin atragator. 6. De ce v-am angaja pe dvs? Raspunsul e indicat sa contina abilitatile si aptitudinile dvs, experienta si energia ( implicarea) de care dispuneti. 7. Ce cautati la un job? Raspunsul este ideal sa fie formulat astfel incat sa se plieze pe oportunitatile oferite de organizatie. Puteti vorbi si de dorinta de a avea performante si de a fi recunoscute. De preferat este ca aceste raspunsuri sa fie orientate catre crearea unei concordante intre dorinta de autorealizare si oportunitatile oferite de post, si sa se indeparteze de ceea ce poate creiona dorinta de securitate in plan personal oferit de respectivul loc de munca. 8. Va rugam sa ne dati propria definitie pentru.... (postul pentru care candidati) Pastrati definita scurta si orientata pe sarcini. Formulati un raspuns care sa cuprinda responsabilitatile si masurarea rezultatelor. Fiti siguri ca intelegeti ce inseamna acea pozitie la ordin organizational inainte de a raspunde. Daca aveti anumite incertitudini, cereti detalii intervievatorului care e posibil sa raspunda in locul dvs. 9. De cat timp aveti nevoie pentru a inregistra o contributie majora pentru organizatia noastra? In acest moment este ideal sa fiti realist. Spuneti ca e posibil ca in perioada de acomodare, in loc sa munciti pana la epuizare si suprasolicitare, doriti sa cunoasteti cultura organizationala a noului loc de munca si rezultatele sa fie pliate pe nevoile actuale, deci este necesara si o cunoastere reala si indeaproape a acestora. Deci, e posibil sa treaca ceva sapatamani sau luni, uneori chiar ani pana sa fie inregistrate acele rezultate cu adevarat notabile. 10. Cat timp sunteti dispus sa stati in aceasta organizatie? Spuneti ca sunteti interesat de o cariera in cadrul organizatiei respective, dar exprimati-va direct dorinta de a fi provocat si motivat pentru a ramane in companie. Va puteti exprima in termeni de genul: ,, Atata timp cat ambele parti sunt orientate catre obtinerea performantelor.... 11. CV-ul dvs. poate sugera faptul ca sunteti prea calificat sau cu prea multa experienta pentru a ocupa postul pe care il avem diposnibil. Ce parere aveti dvs? In aceasta situatie, demonstrati interesul dvs. de a stabili relatii de lunga durata cu organizatia, si spuneti faptul ca va asteptati, ca eventualele dvs. performante sa fie urmate de noi oportunitati de avansare. Mentionati faptul ca o organizatie puternica are nevoie de personal puternic. Puteti sugera faptul ca fiind bine pregatit in domeniu, angajatorul isi va amortiza curand investitia in personal. Spuneti si faptul ca o companie in curs de dezvoltare si plina de resurse, nu poate avea niciodata prea mult talent, ci doar resurse crescande. Citeste in contiunare 25 dintre cele mai dificile intrebari pe care le poti primi la un interviu de angajare - Partea 2
25 dintre cele mai dificile intrebari pe care le poti primi la un interviu de angajare – Partea 2
Duminica, Decembrie 08, 2013
25 dintre cele mai dificile intrebari pe care le poti primi la un interviu de angajare - Partea 1 12. Care este stilul dvs. de conducere? Ar trebui sa fiti destul de informat in legatura cu organizatia pentru a sti ca stilul dvs de conducere ar trebui sa fie unul complementar. Posibile stiluri includ: orientarea pe sarcina (Imi va face placere sa identific punctele slabe, sa caut solutii si sa le implementez..), orientarea pe rezultat ( Fiecare decizie va fi luata avand in vedere modul cum va influenta rezultatul final scontat) sau chiar autoritar ( Ma angajez sa am grija de subordonatii mei si sa ii conduc in directia buna). Un stil participativ este destul de popular in prezent bazandu-se pe motivarea celorlalti oameni si delegarea corecta a responsabilitatilor. Pe masura ce raspundeti la aceasta intrebare, ganditi-va daca stilul dvs de management va va permite sa lucrati armonios in organizatia respectiva. 13. Sunteti un bun manager? Imi puteti da cateva exemple? Simtiti ca aveti potentialul unui manager de top? Pastrati raspunsurile orientate catre intrebare. Dati exemple din cariera dvs pentru a argumenta raspunsurile. 14. Ce anume cautati atunci cand angajati o noua persoana? Ganditi in termeni de aptitudini, cunostinte, initiativa, la adaptabilitatea de a lucra in echipa si mentionati faptul ca va plac oamenii care dau dovada de capacitatea de a crea efecte benefice in cadrul organizatiei. 15. Ati fost vreodata pus in situatia de a concedia pe cineva? Care au fost motivele si cum v-ati descurcat in acea situatie? Puteti accepta faptul ca situatia nu a fost placuta, insa ca totul a fost atat spre binele companiei, cat si a persoanei. Spuneti ca si dvs, la fel ca oricine, nu va fac placere indeplinirea unor sarcini mai dificile, insa le puteti trata eficient si uman. 16. Care credeti ca e partea cea mai dificila in a fi manager sau executiv? Mentionati planificarea, implementarea si raportarile financiare. Cea mai dificila si interesanta parte este aceea de a motiva si directiona angajatii pentru a implementa un plan, pentru a se finaliza la timpul preconizat si incadrarea in buget. 17. Ce tendinte importante vedeti in domeniul nostru de activitate? Fiti pregatit cu doua sau trei tendinte care sa ilustreze faptul ca aveti cunostinte despre domeniu si ca intelegeti starea prezenta a lucrurilor din acea arie de activitate. Puteti vorbi despre provocari si oportunitati tehnologice, conditiile economice, pe masura ce etalati si o parte din propriile ganduri si directii in care credeti ca se indreapta domeniul respectiv. 18. De ce ati plecat (plecati) de la ultimul loc de munca? Fiti scurt si la obiect si cat se poate de sincer in raspunsul dvs. Faceti referiri la perioada si contextul in care ati cautat un nou loc de munca, spuneti care au fost dificultatile la fostul loc de munca ce au determinat cautarea unuia nou sau spuneti daca plecarea a fost dorinta dvs. sau un rezultat a mai multor factori. Nu mentionati despre conflictele interpersonale avute ( daca ele au existat). 19. Ce parere aveti despre lasarea beneficiilor fostului loc de munca in cautarea unuia nou? Mentionati faptul ca poate sunteti putin preocupat, insa nu panicat si ca sunteti pregatit sa va asumati anumite riscuri pentru a gasi cel mai bun loc de minca pentru dvs. 20. Ce anume v-a placut cel mai mult la fostul loc de munca? Dar cel mai putin? Descrieti in acest punct mai multe lucruri care v-au facut placere si nu expuneti probleme personale sau interpersonale aparute. Daca etalati prea multe puncte slabe ale fostului loc de munca, e posibil ca intervievatorul sa va intrebe de ce nu ati plecat mai devreme de acolo. 21. Ce parere aveti de seful dvs.? Fiti cat se poate de pozitiv, caci un potential director ar putea urmari modul in care ati pute vorbi si despre el in viitor. 22. Cum se face ca nu castigati mai mult? Puteti spune ca acesta e unul dintre motivele pentru care cautati un nou loc de munca. 23. Care credeti ca ar fi un salariu motivant pentru postul pentru care concurati? Salariul este un subiect delicat si este indicat sa fie abordat cu maxim de politete. Formulari posibile ar fi cele de genul: ,, Inteleg ca pentru acest post salariul este intre ..... lei si ..... lei. Aceasta suma pare adecvata acestui job, din cate inteleg si consider eu. " Se poate raspunde la aceasta intrebare si printr-o alta intrebare : " Poate ca ma ajutati si dvs. Imi puteti spune o medie a salariilor pe posture similar in cadrul organizatiei?" Daca sunteti intrebat la inceputul interviului despre salariu, puteti spune ca intai ar fi indicat sa cunoasteti mai multe despre responsabilitatile postului inainte de a oferi un raspuns. Si aici, puteti intreba care sunt salariile pe posture asemanatoare, sau daca a facut parte din documentare, puteti etala grila de salarizare cunoscuta de dvs. Daca vi se pare un salariu motivant, puteti spune ca va pare o suma adecvata responsabilitatilor postului. Daca intervievatorul continua sa puna intrebari, ati putea raspunde astfel: " Acum, sau la fostul loc de munca, eram platit cu ..... lei. Ca oricine altcineva, imi doresc sa sa imbunatatesc si acest aspect, insa interesul meu major consta in post efectiv." Daca selectia candidatilor se face prin intermediar ( societate de recrutare, spre exemplu), atunci intermediarul va poate oferi detalii in legatura cu salarizarea. Daca spre exemplu, doriti mai mult decat vi se ofera, puteti spune intermediarului ca deja castigati acea suma de bani si ca ati dori ceva mai mult, intermediarul va negocia mai departe cu angajatorul. Daca nici o suma de bani sau grila de salarizare nu e atasata postului respectiv, iar intervievatorul continua sa puna intrebari, atunci sunteti nevoit sa precizati o suma fixa pe care o doriti. Daca lasati impresia ca salariul nu conteaza foarte mult, atunci e implicit si faptul ca veti accepta oricat vi se ofera. Nu va " vindeti " din prima si nu " va vindeti din prima", continuand sa evidentiati totusi faptul ca postul in sine este cel care va intereseaza cel mai mult. Intervievatorul e posibil sa sondeze cat de mult va doriti locul de munca si postul respectiv. Nu lasati impresia ca salariul este singurul lucru careva intereseaza, asadar faceti legatura intre salariu si munca in sine cat se poate de mult si oportun. De fiecare data cand e posibil, aduceti aspecte minore legate de salariu in discutie pe masura ce intreviul avanseaza si ajunge la final, caci o data ajunsi in acest stadiu in care observati interesul companiei pentru dvs, e posibil ca negocierile pentru salariu sa fie deschise catre castigul si multumirea mutuala. 24. Care sunt obiectivele dvs. pe termen lung? Raspunsurile se pot lega de munca de documentare realizata inaintea interviului si se pot utiliza formulari de genul: ,, Intr-o organizatie ca aceasta, mi-ar placea sa....." 25. Cat de mult succes ati avut pana acum in cariera? Puteti spune, ca una peste alta, sunteti multumit de modul in care ati evoluat pe plan profesional. Puteti spune ca nu aveti plangeri in aceasta privinta, prezentand o imagine pozitiva si plina de incredere, insa totodata realista.
La ce capacitate iti folosesti creierul?
Duminica, Decembrie 08, 2013
Un studiu recent a relevat faptul ca doua treimi dintre americani cred ca isi utilizeaza doar 10% din capacitatea creierului. Probabil ca in Romania procentul este unul asemanator, caci raspandirea acestor mituri este foarte mare si in randul persoanelor invatate. Acest lucru se datoreaza mai multor informatii si filme care promovau ideea ca noi ne folosim doar 10% din capacitatea creierului si ca o stimulare adecvata ar creste acest procent. Cum a aparut acest mit si cum se face ca oamenii continua sa creada in el? Probabil ca originea acestui mit consta in notiunea de inconstient caci o mare parte din actiunea mintii inconstiente nu trece de bariera constientizarii. Intregul creier lucreaza, chiar daca o parte importanta din activitatea sa ramane inconstienta. Ganditi-va la respiratie- rareori suntem constienti de ea si totusi fara sa respiram am muri in scurt timp. Se pare ca oamenii pun usor semnul egal intre inconstient, necunoscut si inactiv. Noile informatii care provin de la simturi sunt procesate in mod constant de catre creier. Unii psihologi sunt de parere ca putem procesa doar 40 din 11.000.000 de biti de informatie care sunt primiti de la simturile noastre in fiecare secunda. Pentru a fi retinuta o idee, noii biti de informatie trebuie sa fie asimilati de catre memorie, in timp ce anumite raspunsuri sunt date in mod automat. Intr-adevar, s-a demonstrat prin cercetari multiple faptul ca creierul initiaza un raspuns la un anumit stimul inainte de a crede ca am "decis" constient sa raspundem. Tocmai din aceste considerente, puterea inconstientului este atat de mare si ne controleaza viata intr-un mod atat de "irational". George Lakoff si Mark Johnson sunt de parere ca doar 5% din idei ajung sa fie constiente. Creierul nostru monitorizeaza in mod automat lumea si se adapteaza stimulilor noi inconstient in fiecare moment. Valoarea constizarii consta in faptul ca ofera o a doua oportunitate de a considera raspunsurile noastre, de a reflecta, de a inhiba anumite raspunsuri si de a planifica. Deci creierul nostru nu este sub-utilizat asa cum mitul celor 10% spune. Suntem doar inconstienti in legatura cu cea mai mare parte a activitatii sale. Mai mult decat atat, nu controlam raspunsurile sale, desi putem suprapune anumite comportamente si sa le transformam in actiuni complexe. Mai este un alt factor care cred ca sta in spatele popularitatii mitului ca ne folosim doar 10% din capacitatea creierului. Este incurajarea, sau poate doar iluzia, ca am putea fi mai puternici si mai eficienti daca ne-am stradui mai mult, daca ne-am crea niste strategii mai complexe prin care sa trecem barierele limitarilor noastre. Primul pas pentru a avea mai mult succes este acela de a cunoaste cat mai mult si de a ne debarasa de acele credinte care ne limiteaza- aici fiind incluse si miturile. Astfel, putem sa lasam la o parte iluzia ca am putea mai mult daca ne-am stimula mai mult creierul si sa trecem de la visare, la fapte. Putem fi cu totii mai puternici si mai eficienti daca depasim limitele propriului creier si gasim o constiiinta largiat prin cooperare si colaborare, prin interactiunea cu ceilalti. Daca vorbim deschis despre noi, daca reflectam si discutam, daca cerem si integram mai multa informatie provenita din surse diferite, atunci si gandirea se largeste, este corectata de posibilele erori si devine mai bogata. Pe scurt, folosirea a doar 10 procente din capacitatea creirului este un mit care sustine puterea individuala si o neaga intrucatva pe cea a multimii ca modalitate de evolutie. Mitul sugereaza ca avem tot ce ne trebuie, insa nu stim cum sa folosim aceste date. Parerea mea este aceea ca avem tot ce ne trebuie, iar celalalt este o oglinda prin care poti vedea cel mai usor atat ceea ce ai, cat si ceea ce ai avea nevoie.