Banii pot cumpara fericirea, stii unde sa ii cheltuiesti?

Banii pot cumpara fericirea, stii unde sa ii cheltuiesti?

Duminica, Decembrie 08, 2013

Toata lumea isi doreste sa fie fericita, desi caile de acces catre aceasta destinatie sunt destul de diferite. Oamenii cred adesea ca mai multi bani le vor aduce mai multa fericire, dar oare este intr-adevar asa?

Nivelul de trai a crescut simtitor un ultimele decenii, ma intreb daca acelasi lucru s-a intamplat si cu gradul de fericire resimtit de umanitate?

Conform cercetarilor ( Howell & Howell, 2008), dupa ce nevoile de baza ( mancare si adapost) sunt satisfacute, corelatia dintre venituri si fericire este una foarte scazuta. Acest lucru ne conduce catre o intrebare simpla: daca avutiile materiale nu fac oamenii mai fericiti, care este motivul pentru care cautam slujbe mai bine platite, case mai mari si masini mai puternice? Se pare ca oamenii isi cheltuiesc veniturile pe lucruri care doar satisfac niste nevoi psihologice de baza.

Bazandu-se pe cele mai noi teorii motivationale si ale starii de bine, teoria auto-determinarii a lui Ryan si Deci din 2000, cercetatorii au inceput sa exploreze tipurile de alegeri pe care consumatorii le iau pentru a-si indeplini nevoile psihologice.

Aceasta teorie spune ca o persoana este fericita atunci cand trei nevoi psihologice de baza sunt satisfacute: autonomia, competenta si relationarea.

O persoana se simte autonoma atunci cand actiunile sale sunt determinate de propriile alegeri si provin dintr-o motivatie interna.

O persoana se simte competenta atunci cand isi foloseste talentul si abilitatile pentru a stapani un anumit domeniu sau pentru a invata lucruri noi. O persoana simte relationarea atunci cand este conectata la un sistem social strans si cand au impreuna activitati suportive, ce implica intelegerea si incurajarea celuilalt.

De asemenea, sute de alte cercetari demonstreaza efectul pozitiv pe care satisfacerea nevoilor psihologice il are asupra nivelului de fericire. Howell si colaboratorii au intreprins in 2011 un studiu in care au cerut oamenilor sa isi monitorizeze ora de ora activitatile timp de 3 zile. Li s-a cerut sa isi exprime nivelul de fericire resimtit in fiecare ora in momentul in care desfasurau diverse activitati. Gradul de fericire resimtit de oameni era strans legat de activitatile care implicau autonomia personala si relationarea cu ceilalti.

In 2009, Howell si Hill au studiat in ce masura banii cheltuiti pe experiente de genul concerte, vacante, mers la restaurant comparativ cu banii cheltuiti pe lucruri satisfac nevoile psihologice de autonomie, competenta si relationare si cresc nivelul fericirii. In aces sens, participantilor la studiu li s-a cerut sa scrie despre o experienta de viata recenta sau un lucru material care i-a facut fericiti pe ei sau pe cei din jur. Concluzia a fost foarte relevanta: experientele de viata ne fac pe toti mai fericiti. Motivul pentru nivelul crescut de fericire oferit de experientele de viata este ca satisface nevoile de relationare si astfel ne simtim mult mai vii. De asemenea, experientele de viata sunt mai putin comparabile social, comparatia cu ceilalti fiind o tendinta care submineaza fericirea.

Cred ca experienta fiecaruia valideaza aceste cercetari. Bucuria achizionarii unui lucru e trecatoare, oricat de valoros ar fi lucrul respectiv. Mereu vor fi masini mai bune ca a noastra, apartamente mai luxoase sau diamante mai mari. Experientele sunt unice, le traim plenar si ne angajeaza fiinta.

Chiar si atunci cand banii sunt putini, puteti gasi in listele de cumparaturi cu lucruri indispensabile, sume de cheltuit pentru bilete la un film sau la teatru, pentru o plimbare in afara orasului.

Vine ziua indragostitilor si martie cel plin de cadouri: ce te-ai gandit sa le daruiesti celor dragi tie?

Sfatul meu este acela de a te indrepta mai mult catre experiente pe care sa le savurati in doi si sa le ancorati in arhiva " momentelor fericite" de cuplu.