invatare

Cum sa inveti o limba intr-un timp record
Miercuri, Octombrie 04, 2017
Teoreticieni in lingvistica aplicata au analizat gradul lor de utilizare al limbilor de pe glob si au descoperit ca popularitatea limbii spaniole si a limbii franceze a crescut extrem de mult. Lasand deoparte chestiunile legate de angajare, invatarea unei limbi straine reprezinta o abilitate de mare valoare. Poate creste sanatatea mentala si inteligenta in general, ca sa nu mai mentionam ca face vacantele mai putin stresante intr-o tara straina. Asadar, ce trebuie facut ca sa invatati o limba straina rapid? Cititi, priviti sau ascultati reportaje si stiri Narguess Farzad este profesor in Departamentul de limbi si culturi al SOAS (Londra) si crede ca un mod sigur de grabi procesul de invatare, este sa urmaresti stirile intr-o limba straina. "Ca parte a studiului individual, participarea la acelasi gen de notiuni provenite din stiri apartinand tuturor retelelor globale, poate fi folositoare mai ales intr-o era in care internetul ne ofera acces la nesfarsite aplicatii si site-uri web." La fel putem vorbi despre publicitate si reclame. De la cele de televiziune nationala, la anunturi personale in ziarele locale, acestea pot fi usor de urmarit si reprezinta un mod satisfacator de utilizare a vocabularului si gramaticii pe care ati invatat-o deja. Adoptati facilitatile tehnologice Aplicatiile permit acum oricui, oriunde, sa practice o limba, spune Luis von Ahn, un antreprenor din Guatemala si fondator al platformei de invatare a limbilor straine atat de faimoase Duolingo. In loc sa va inscrieti la cate o ora de curs si sa trebuiasca sa va deplasati acolo zilnic, acum puteti invata oricand doriti. Cand asteptati autobuzul, daca va plictisiti acasa, sau daca aveti cateva minute disponibile, scoatem telefonul sau tableta si incepem un curs. Tehnologia a schimbat fundamental felul in care invata oamenii si a angrenat milioane de oameni in invatarea de limbi straine. Duolingo, de exemplu are peste 150 de milioane de utilizatori in intreaga lume. Din estimarile noastre cam jumatate din ei nu ar fi invatat o limba straina daca nu era aplicatia, fiindca nu ar avea timp, bani, sau acces atat de simplu la o limba straina. Tehnologia in sine a ajutat si la o invatare mai rapida. Fiindca au atat de multi useri, pot afla care sunt cele mai eficiente si convenabile modalitati de a invata o anumita limba in cateva zile. Un studiu facut de City University New York a descoperit ca utilizarea unei platforme tip Duolingo timp de 34 de ore a adus aceleasi rezultate ca participarea la un curs de un semestru in universitate in aceeasi limba. Diferenta este ca un astfel de curs dureaza cu mult mai mult decat 34 de ore. Ascultati melodii si priviti filme in limba-tinta In 2013, un studiu facut la universitatea din Edinburgh, a descoperit ca adultii care au cantat cuvinte sau fraze scurte dintr-o limba straina in timp ce invatau au fost de ori mai buni la vorbit mai tarziu. S-a sugerat ca ascultand cuvinte care sunt cantate, si cantandu-le apoi, tehnica profita de legatura puternica dintre muzica si memorie. De asemenea, adauga Farzad, "Incercati sa vedeti filme ca o alta metoda de a va consolida procesul de invatare a unei limbi. Puteti incepe prin a vedea versiuni dublate are filmelor originale, iar apoi sa treceti la telenovele si thrillere produse in limba-tinta." Vizitati tara sau amestecati-va cu vorbitori nativi cat mai des posibil Nu exista multe scurtaturi recomandate, spune Dr Ana de Medeiros, Directorul centrului de limbi moderne la King's College Londra, insa una din cele mai benefice metode de invatare a unei limbi straine este imersiunea in cultura. "Acest lucru functioneaza mai bine daca aveti deja cateva notiuni de baza despre limbaj. Dar schimband mediul si studiind intensiv intr-o tara sau regiune in care limba tintita este vorbita, veti intalni cuvintele si frazele in situatii foarte naturale, care va vor fi de foarte mare ajutor." Bineinteles, fiecare student beneficiaza din diferite abordari, dar cel mai bun lucru este sa tinteasca sa se expuna cat mai des la limbajul pe care incearca sa il invete si sa se implice in discutii cu un vorbitor nativ. Nu uitati ca invatarea unui limbaj este foarte diferita de invatarea simpla a unor fraze alese. Un articol dupa Jonathan Wells
Primii pasi spre invatarea unei limbi straine la copii
Sambata, Iulie 08, 2017
V-ati minunat vreodata de persoanele care vorbesc o a doua, sau a treia, sau a patra limba, tot atat de fluent ca prima limba? Posibil ca aceste persoane sa aiba talent sau o aptitudine speciala pentru limbi straine. Dar adevarul este, ca toti avem capacitatea de a invata o limba straina, mai ales daca incepem la o varsta frageda. Daca vreti ca si copilul dvs sa fie bilingv, sau multilingv, iata cum sa incepeti: Incepeti devreme procesul de invatare Fiecare copil se naste cu capacitatea de a imita sunetele oricarui limbaj. Dar in jurul varstei de 10 luni, bebelusul incepe sa reduca varietatea de sunete la cele pe care le aude in jurul lui. Astfel, daca doriti ca cel mic sa invete o a doua limba, cel mai bine este sa o introduceti inca din primul an de viata. Daca sunteti o familie bilingva, sau aveti o bona bilingva, este bine ca acea persoana sa vorbeasca a doua limba cu copilul tot timpul pentru a avea ocazia de a fi introdus total in conceptul limbii. Daca nu ati inceput a doua limba din primul an, este mai bine sa asteptati pana cand cel mic ajunge la varsta de 2 ani si jumatate sau pana cand va depasi explozia de vocabular din prima sa limba, lucru care se intampla pe la 18-20 de luni. Gasiti un curs de limbi straine Daca copilul nostru nu are ocazia de a invata o limba secundara acasa, il puteti inscrie intr-un curs de limba pentru copii. Unele scoli ofera cursuri incepand de la varsta de 2 ani (poate nu la noi in tara) insa sigur se gasesc profesoare tinere si iubitoare de copii care sa doreasca sa vorbeasca in alta limba cu cei mici. Cand cautati un curs, sau o profesoara, fiti siguri ca indeplineste anumite criterii: Cel care preda este vorbitor fluent. Copiii care invata o limba straina inainte de varsta pubertatii au potentialul de a vorbi cu un accent aproape nativ. Tocmai de aceea este important ca cei mici sa invete sa repete cuvintele si frazele corect. Ar trebui de asemenea sa incercati sa gasiti un profesor care vorbeste doar in limba straina respectiva si astfel il obisnuieste pe cei mici cu sunetele naturale. Cursul este distractiv si antrenant. Un curs bun, sau o meditatie, foloseste cantece, arta, jocuri, si alte activitati child-friendly pentru a preda limba. Un profesor poate sa ofere unele animale de plus, de exemplu, si in timp ce se joaca sa le cante in limba straina un cantecel. Copiii mai mari se pot concentra pe activitati gen gatit, teatru de papusi si dansuri pentru a construi o conversatie si a-si imbunatati cunostintele de vocabular ale altei limbi. Asigurati-va ca este potrivit ca durata si continut pentru copil. Spre deosebire de un profesor privat care se adapteaza la fiecare copil, in scolile private un curs dureaza 45-90 de minute si ar trebui sa aflati daca puteti participa la un curs inainte de a inscrie copilul. Astfel puteti decide daca este sau nu pentru copii, si daca o sa-i si placa. Permiteti invatarea unei limbi straine acasa In timp ce cursurile pot oferi o buna fundatie pentru invatarea altei limbi, vom dori sa intarim cele invatate si acasa. Iata cateva modalitati prin care sa mentinem "spiritul": Introduceti copilul in cartile cu imagini, video, casete, CD-uri si emisiuni TV in alta limba, destinate copiilor mici Cautati in internet site-uri unde se poate gace schimb de limba straina, gen Italki Incercati diverse mancaruri specifice fiecarei culturi sau cititi de unde provin fructele si legumele din supermarket Etichetati obiecte casnice cu denumirea lor intr-o  limba straina, si practicati identificarea lor Invitati persoane care sunt fluente in alte limbi Ajutati-va copilul sa isi gaseasca un prieten sau prietena de peste ocean cu care sa converseze Iata ce spun cercetatorii despre invatarea unei limbi straine: Copiii care studiaza limbile straine au mai multa imaginatie, sunt mai buni cu ideile abstracte si mai flexibili in gandire Studierea unei limbi imbunatateste intelegerea propriei limbi naturale Deschide o usa catre alte culturi si il ajuta pe copil sa inteleaga si sa aprecieze persoanele din alte culturi Il ajuta sa se simta mai conectat la propriile radacini si mai ales, e foarte distractiv Sursa de inspiratie: www.parents.com
Tehnologia: ajuta sau dauneaza in invatarea copiilor?
Joi, Aprilie 06, 2017
Copiii sub 5 ani au un talent ciudat de a stii cum sa domine noua tehnologie. De la smartphone la tablete si console de jocuri video, nu e neobisnuit sa vedem copii care navigheaza intuitiv pe ecrane sau apasa diverse taste cu incredere. Chiar daca parintilor le place linistea de moment cand dai unui copilas vreun gadget cu care sa se joace, parintii se ingrijoreaza in mod secret ca timpul petrecut pe ecran le afecteaza creierul. Dar se pare ca ecranele pot ajuta invatarii si cu cat e mai interactiva experienta cu atat mai bine. Cercetarile de la Universitatea din Wisconsin au aratat faptul ca, copiii cu varste intre 2 si 3 ani au fost mai curiosi sa raspunda unor ecrane video care le cerea sa fie atinse decat de un ecran video care nu cerea nici o interactiune. Cu cat mai interactiv era ecranul, cu cat mai real era, cu atat era mai familiar din perspectiva copilasului de 2 ani, sugera studiul. Copiii care interactioneaza cu ecranul se insanatosesc mult mai rapid, fac mai putine greseli si invata mai rapid- spune Heather Kirkorian de la Universitate. Asistent profesor in dezvoltarea umana si in studii familiale, profesoara a condus cercetarile spunand ca touch-screen-ul sau ecranele tactile detin un potential educativ pentru copiii intre 2 si 6 ani (varsta prescolara). Ea spune ca noi nu ii transformam in genii ci doar ii ajutam sa aiba mai multa informatie. Asa ca parintii pot respira usurati fiindca cei mici fac doar ce le este natural si interactioneaza cu lumea. In orice caz, tehnologia sub forma telefoanelor si tabletelor a venit sa ramana pentru multa vreme. Multe scoli primare si cateva gradinite au introdus deja iPads-uri in salile de clasa pentru a facilita invatarea. Tehnologia este parte din Curriculum Presedinta educatiei timpurii, Helen Moylett, spune ca nu face parte din acele persoane care cred ca cei mici nu ar trebui expusi la telefoane mobile si tablete. Ea spune ca ele pot fi cu adevarat folositoare si instrumente interesante daca se folosesc la locul adecvat ca sa ne ajute sa invatam- si nu tot timpul in locul altor activitati. Totusi, cea mai mare grija a ei este ca parintii nu sunt intotdeauna modele potrivite: "Vad parinti scriind mesaje in timp ce merg. Deseori sunt atat de absorbiti in telefon ca devin o bariera de comunicare cu copilul lor." Un studiu recent al Scolii de educatie din cadrul universitatii Stirling a concluzionat ca atitudinea familiei fata de utilizarea tehnologiei in casa este un factor important in influentarea relatiei unui copil cu ea: "Experientele copiilor intre 3 si 5 ani sunt mediate de contextul distinct socio-cultural al fiecarei familii si preferintele fiecarui copil in parte". Tehnologia nu domina si nici nu conducea experienta copiilor, ci doar dorinta lor si cultura familiei au fost cele care le-au modelat forma de a se implica. Christine Stephen, autor si cercetator in cadrul studiului Stirling, spune ca majoritatea parintilor inteleg pericolele adictiei si pasivitatii si stabilesc reguli asupra timpului petrecut pe ecran pentru a se asigura ca cei mici fac cat mai multe activitati atat in casa cat si afara. Obiceiuri daunatoare Dar sunt si alti experti in doemniu care nu sunt de acord. Psihologul Dr. Aric Sigman spune ca, copiii se uita la ecrane mai mult ca niciodata, si ca acest obicei ar trebui redus pentru ca poate duce la dependenta si depresie. El calculeaza ca acei copii nascuti azi vor fi petrecut un an intreg lipiti la ecrane pana vor ajunge la varsta de 7 ani.Lucru care, e infricosator. Mai ales daca luam in seama studiile care spun ca foarte putini copii din totalul populatiei nu au acces la un calculator la scoala sau acasa. Cheia trebuie sa fie ca cei mici sa-si foloseasca timpul petrecut in fata ecranelor descarcand cele mai bune aplicatii si programe care le ajuta invatarea. Totusi cercetatorii sunt de parere ca e nevoie de mai multa investigatie cu privire la ce fel de aplicatii sunt potrivite pentru invatare. Dezvoltarea abilitatilor Programele de calitate cat si anumite software-uri pot ajuta pe copiii care au probleme de invatare ca sa-si dezvolte abilitatile care le lipsesc. Platformele online ofera copiilor si un spatiu virtual in care sa se dezvolte cu incredere- un lucru care nu il pot face acasa sau in scoala. Mesajul catre parinti este ca doua ore pe ecran zilnic este suficient pentru copiii de 6 ani si mai putin. Desi exista o minoritate care spune ca ecranele nu sunt sanatoase, nu exista dovezi care sa sugereze ca sunt daunatoare, conform profesorului Marsh. "Copiii se plictisesc repede de un anumit tip de media si tind sa combine timpul petrecut pe ecran cu joaca si cu alergatul pe afara. Putem sa intram in panica, dar copiii sunt foarte curiosi si isteti", spune Moylett. Copiii vor fi expusi la tot felul de lucruri iar poate, pana la urma, vor doar sa se bucure de tehnologie la fel cum o fac adultii.
Cat de repede incep copiii sa ii imite pe cei din jur?
Marti, Iunie 02, 2015
Una dintre formele de baza ale comportamentul in societate este copierea unei alte persoane. Chiar daca imitatia este ceva ce adultii isi asuma pe deplin, este de fapt un proces destul de greu pentru un bebelus. Ce inteleg bebelusii despre lumea sociala? La baza imitatiei sta intelegerea diferentei dintre tine si altii - ceva ce faimosul psiholog elvetian Jean Piaget credea ca nu apare imediat la copii. El sustinea ca bebelusii nu puteau sa ii imite pe altii pana cand nu aveau 8-12 luni. Totusi, in 1977, Andrew Meltzoff de la Universitatea Oxford si M. Keith Moore de la Universitatea din Washington au publicat un studiu ce punea la indoiala teoria lui Piaget si care era menit sa devina un studiu clasic al psihologiei copiilor. (Meltzoff & Moore, 1977). Acest studiu era destul de simplu. Un cercetator statea in fata bebelusilor care aveau intre 12 si 21 de zile. Acesta scotea limba, isi deschidea gura, isi lipea buzele, isi misca degetele. Apoi, astepta reactia bebelusilor. Este destul de sigur ca astia incercau sa il copieze Cheia studiului era demonstrarea faptului ca bebelusii chiar imitau cercetatorul si nu isi scoteau limba sau deschideau gura din alt motiv. In concluzie, este aceasta imitatie adevarata sau ceva ce nu poate fi considerat interactiune sociala ? Meltzoff si Moore au testat tot felul de explicatii alternative Erau bebelusii pur si simplu excitati de cercetator? Probabil ca nu, atunci cand acesta isi deschidea gura, bebelusii raspundeau cu acelasi gest, nu cu scoaterea limbii. Si cand adultul isi scoate limba, bebelusii o scoteau pe a lor. Este imitatia doar un reflex? Probabil ca nu pentru ca atunci cand bebelusii aveau o suzeta in gura si cercetatorul isi scoatea limba, acestia il imitau dupa ce le era scoasa. I-au antrenat parintii pe copii? Nu, parintii nu au fost informati de scopul experimentului decat dupa ce acesta a fost efectuat. Le semnala cercetatorul accidental bebelusilor ce sa faca? Nu, fata acestuia a fost inregistrata si s-a stabilit ca nu a aratat niciun fel de reactie in timp ce bebelusii raspundeau. Acest studiu este o extrem de important pentru cei ce sustin ca bebelusii sunt nascuti deja pregatiti pentru interactiuni sociale. Studiul a fost refacut de multe ori si sugereaza ca bebelusii pot i de la o varsta frageda sa isi controleze corpul si sa copieze alti oameni.
Invata de la toate
Duminica, Decembrie 08, 2013
Invata de la apa sa ai statornic drum Invata de la flacari ca-s toate numai scrum Invata de la umbra sa taci si sa veghezi Invata de la stanca cum neclintit sa crezi, Invata de la soare cum trebuie s-apui Invata de la piatra cat trebuie sa spui, Invata de la vantul ce-adie pe poteci Cum trebuie prin lume de linistit sa treci, Invata de la toate ca toate sunt surori Cum sa petreci frumos in viata Cum poti frumos sa mori. Invata de la vreme ca nimeni nu-i uitat Invata de la nufar sa fii mereu curat, Invata de la flacari ce-vem de ars in noi, Invata de la ape sa nu dai inapoi, Invata de la umbra sa fii smerit ca ea Invata de la stanca sa-nduri furtuna grea, Invata de la soare ca vremea sa-ti cunosti Invata de la stele ca-n cer sunt numai osti, Invata de la greier cand singur esti sa canti Invata de la luna sa nu te-nspaimanti, Invata de la vulturi cand umerii ti-s grei Si du-te la furnica si vezi povara ei, Invata de la floare sa fii gingas ca ea Invata de la oaie sa ai blandetea sa, Invata de la pasari sa fii mai mult in zbor Invata de la toate ca totu-i trecator. Ia seama fiu al jertfei prin lume care treci, Sa-nveti din tot ce piere cum sa traiesti pe veci.
Nu e somn, e odihna constructiva
Duminica, Decembrie 08, 2013
Traim intr-o perioada cand suntem conectati in permanenta la internet, telefoane, persoane, tehnologie de orice fel si am uitat cat de important este pentru minte sa se refaca. Rezultate au aratat ca un pui de somn imbunatateste productivitatea, iar pauzele regulate cresc productivitatea si creativitatea, pe cand lipsa acestora conduce la stres si extenuare. John Trougakos de la Universitatea Scarborought din Toronto si Scoala de Management Rotman compara creierul cu orice alt muschi din corp. La fel ca si muschii care sunt obositi dupa uz repetat si sustinut, la fel si mintea devine obosita dupa activitate intensa. Creierul are nevoie de o perioada de recuperare dupa efort, explica acesta. Nu este necesara o pauza daca te simti " in priza" si plin de vitalitate, uneori avem nevoie e o perioda intense de concentrare ca sa ajungem la maximum de productivitate. Este vorba de acele momente in care ne fortam sa continuam ceva ce in mod normal am dori sa intrerupem. Cercetarile de la Universitatea Notre Dame arata ca somnul dupa o perioada de invatare intensa e benefic pentru reactualizarea informatiilor. Psihologul Jessica Payne si colegii sai de la Universitatea Notre Dame au studiat 207 de elevi care in mod obisnuit dormeau 6 ore pe noapte. Payne a dat instructiunea studentilor in mod random ca sa invete la 9 dimineata, 9 seara, lasand echipa de la 9 dimineata sa stea treaza dupa invatare intreaga zi, in timp ce grupul de la 9 seara se culca ulterior. Ea a testat apoi capacitatea studentilor de reactualizare a informatiilor dupa 30 de minute, 12 ore si 24 de ore. Ea a descoperit ca dupa 12 ore, acei studenti care au dormit s-au descurcat mult mai bine la testele de memorie. Dupa 24 de ore, cand toti studenti au dormit, toti studentii si-au amintit mult mai bine ceea ce au studiat. " Studiul nostru arata ca a dormi imediat dupa ce inveti ceva nou este benefic pentru memorie" spune Payne. Intr-o lume in care credem ca succesul vine odata ci mai multe ore de lucru, poate ca e timpul pentru o schimbare si chiar pentru o pauza.
Spiritualitatea determina gradul de fericire al copiilor
Duminica, Decembrie 08, 2013
Pentru a ajuta copiii sa devina mai fericitim, este necesar sa ii ajutam sa dezvolte un puternic simt al valorii personale, potrivit dr. Mark Holder de la Universitatea British Columbia din Canada, dr. Ben Coleman si lui Judi Wallace. Studiile lor arata ca micutii care simt ca viata lor are o insemnatate si valoare, cei care dezvolta relatii profunde si de egalitate ( ambele avand radacini spirituale) sunt mai fericiti. Se pare ca practicile religioase (mersul la biserici sau rugaciunile) au un efect mic asupra nivelului de fericire. Atat spiritualitatea ( un sistem de credinte proprii bazat pe putere si confort personal), cat si religiozitatea ( ritualuri religioase, practici si credinte religioase) au fost corelate cu fericirea adultilor si adolescentilor. In schimb, foarte putine studii s-au facut asupra copiilor mici. In dorinta de a sprijini cresterea gradului de fericire la copii, Holder si colegii sai au cautat sa inteleaga mai bine legatura dintre spiritualitate, religie si fericire la copiii cu varstele cuprinse intre 8 si 12 ani. Un numar total de 320 de copii su fost testati in legatura cu spiritualitatea, religiozitatea, fericirea si temperamentul lor. Parintii acestora au fost chestionati asupra temperamentului si gradul de fericire al copiilor lor. Autorii studiului au descoperit ca acei copii care spuneau ca sunt mai spirituali erau si mai fericiti. In mod special valoarea personala a vietii si calitatea relatiilor interpersonale au fost cei mai puternici factori in determinarea fericirii copiilor. Spiritualitatea a fost cea care a creat cele mai mari diferente in scorurile inregistrate asupra nivelului fericirii. Temperamentul copiilor a fost un alt factor foarte important al fericirii acestora : cei sociabili si mai putin timizi s-au dovedit a fi mai fericiti. Totodata, practicile religioase precum mersul la biserica, rugaciunile si meditatia au putin effect asupra fericirii copiilor. Potrivit autorilor, dezvoltarea valorii personale a copiilor este factorul cheie pentru a dezvolta latura spirituala a unui copil si astfel cresterea fericirii lui. Ei sugereaza ca incurajarea altruismului, a empatiei si exprimarea unor comportamente amabile si intelepte pot dezvolta acest simt al valorii personale care creste semnificativ gradul de fericire. Voi ce metode stiti prin care ii puteti face pe copiii vostri fericiti pe termen lung?
Care este rolul pe care muzica il joaca in viata nostra?
Duminica, Decembrie 08, 2013
Tehnologia moderna ne permite sa ascultam exact genul de muzica ce il preferam, atunci cand dorim lucrul acesta, insa indiferent de tehnologia pe care o folosim sa ascultam muzica, motivele pentru care facem acest lucru sunt universale. Care sunt deci motivele psihologice universale pentru care oamenii asculta muzica? Lonsdale si North ( 2010) au intervievat 300 de oameni in legatura cu motivele pentru care asculta muzica si iata care au fost motivele, in ordinea importantei- de la ultimul pana la cel mai important: 1. Amplificarea starilor pozitive Motivul cel mai des intalnit pentru care oamenii asculta muzica este acela de a le accentua starile pozitive. Muzica ne distreaza, ne relaxeza si regleaza intensitatea starilor emotionale. Muzica ne face mai increzatori, chiar daca uneori lucrurile merg mai putin bine decat ne asteptam. In 2011, Ziv si co a realizat un studiu in care participantilor li se spunea in mod fals ca au obtinut un rezultat slab la o sarcina. Cei care ascultau muzica pozitiva dupa aceea aerau mai increzatori in viitor decat cei care plecau in liniste. Concluzia este ca orice ati face, oriunde ati fi si indifferent de starea care o aveti, ascultati cat mai multa muzica ( mai putin atunci cand trebuie sa va concentrati!) 2.Diversiunea Muzica elimina plictiseala si este buna atunci cand nu stim ce altceva sa facem. O atentionare din partea cercetatorilor Cassidy si MacDonald-2007 vine odata cu cercetarea lor care demonstreaza faptul ca rezultatele obtinute la testele cognitive scad atunci cand sunt desfasurate in locuri unde pe fundal e muzica. Concluzia este ca e mai bine sa evitati sa ascultati muzica atunci cand aveti de realizat sarcini complicate. Muzica trista se pare ca este cea care ne distrage cel mai mult de la sarcinile de implinit. 3. Managementul starilor negative Atunci cand esti intr-o dispozitie proasta, muzica te poate ajuta sa iti revii. Cand esti trist, exista un fenomen cathartic ce se declanseaza atunci cand asculti muzica trista. Cumva, versurile te alina ca nu esti singur astfel incat noi folosim muzica pentru a ne elibera de tensiune, pentru a ne exprima sentimentele si sa evadam din cotidian. Astfel, muzica este un prieten bun in timp ce noi traversam dispozitii stresante, anxiogene si depresive. 4. Relatii interpersonale Muzica este un subiect de conversatie, ascultam muzica atunci cand suntem impreuna cu alti oameni si vorbim cu altii despre muzica, deci e un mijloc de interconectare. Sunt destul de multe ipoteze care spun ca exista o legatura intre muzica si dragoste. Gueguen si co in 2010 au testat legatura intre muzica romantica si disponibilitatea femeilor de a accepta o intalnire si da, aceasta corelatie este una pozitiva! Procentul femeilor care au acceptat sa mearga la intalnire aproape s-a dublat de la 28% la 52% cand cercetatorii au pus in fundal muzica romantica. Experimentul a fost realizat in Franta, iar melodia care a facut minunile este "Je l'aime a mourir"- Francis Cabrel. 5. Identitatea Pe locul 5 se afla identitatea. Genul de muzica pe care il ascultam spune ceva despre noi. Totodata, noi ne descoperim pe noi insine prin intermediul muzicii- ne poate invata cine suntem si in ce fel de grup putem apartine, prin muzica putem forma si proiecta o anumita imagine despre noi insine. O tendinta generala a muzicii in ultimii ani este aceea de a stimula narcisismul. DeWall si co- 2011 arata ca versurile legate de comportamente antisociale si egocentrism au crescut cu timpul. Pe de alta parte, de-a lungul timpului, versurile legate de emotii pozitive, interactiune sociala si interesul indreptat catre ceilalti au devenit tot mai rare. 6. Pentru a invata despre ceilalti si despre lume, in general Prin intermediul muzicii aflam tot felul de informatii despre alti oameni si alte locuri, ceea ce faciliteaza trairea unor noi experiente astfel incat prin intermediul muzicii putem afla cum gandesc alti oameni sau cum este viata lor. Cercetarile psihologice intaresc importanta informatiilor care sunt transmise altora prin genul muzicii care o asculta. Astfel, intr-un studiu, participantii au putut prezice destul de bine trasaturile de caracter ale unei persoane in functie de top 10 al melodiilor care se afla in playlist. Muzica transmite informatii si despre starea in care se afla lumea. Dodds si Danforth ( 2009) au descarcat versurile a aproximativ 250.000 de melodii compuse intre anii 1960 si 2007. Ei au descoperit ca versurile au devenit tot mai depresive dupa anul 1985 si apoi au pastrat cam acelasi nivel pana in 1990, tendinta ce s-a pastrat la toate genurile muzicale.