invatare prin joaca

De ce au nevoie copiii sa se joace?
Luni, Ianuarie 29, 2018
Cand va ganditi la ce au nevoie copiii pentru o dezvoltare sanatoasa- alimentatie sanatoasa, educatie, o casa iubitoare- joaca poate ca nu intra in lista-insa ar trebui. Melissa Stenhouse stie cum joaca poate impacta pozitiv copilul. A vazut-o mereu in rolul sau de coordonator de program la centrul de ingrijire al copiilor Today's Family Early Learning and Child Care, o organizatie non-profit care ofera ingrijire copiilor si clase de sprijin parental. Imbunatatirea vorbirii ar fi unul din putinele lucruri cand vine vorba de beneficiile jocului. Nu e un secret ca joaca este o parte integranta din dezvoltarea generala a unui copil - cercetatorii au raportat acest fapt timp de decenii. Un studiu de 20 de ani facut la universitatea din Pensylvania si la Universitatea Duke a gasit o legatura intre competentele sociale (unul din beneficiile derivate din joc) si gradinite si succesul lor ca adulti. Joaca este utilizata in moduri inovative cu provocari cognitive, emotionale si fizice si ca tratament pentru traume si suferinte. Natiunile Unite au declarat pentru drepturile umane ca joaca este un drept uman de baza al fiecarui copil. Joaca poate lua multe forme, dar in esenta sa, este o activitate care implica si provoaca mintea. Poate fi directionata complet catre copil, sau poate fi mai ordonata, cu un set de instructiuni.Poate fi o activitate solitara sau un joc sau o mima cu alti copii. Poate fi producerea sau filmarea unui videoclip pentru youtube. Daca il determina pe copil sa-si impinga limitele lumii pe care o cunoaste, este joaca. Si cand are ocazia potrivita, il va ajuta pe copilul dvs sa creasca in feluri in care nu o vor face un set de cuburi sau o cutie cu nisip. Cititi mai jos cateva din beneficiile de dezvoltare pe care le poate oferi joaca: Copiii invata abilitati de viata Centrul pentru dezvoltarea copilului din Universitatea Harvard spune ca trebuie sa le oferim copiilor ocazia de a construi cadrul pentru abilitatile de viata. Aceasta include participarea in jocuri creative si unde au oportunitatea de a-si directiona propriile actiuni fara prea multa interventie sau supraveghere din partea adultului. Joaca neorganizata, mai ales, ajuta in dezvoltarea functiilor de executare incurajand auto-controlul (cum ar fi capacitatea unei persoane de a ramane calma si stresata in situatii stresante) si manevrarea emotiilor in mod adecvat, dar si rezolovarea de probleme si abilitatile de planificare. Functiile de executare au loc in cortexul frontal: acestea sunt cele mai importante abilitati pentru a-ti face loc prin viata, spune Melissa Healy, terapeut si psiholog de copii in Canoe therapy in Burlington, Ont. "Daca nu suntem capabili sa oferim experiente care sa dezvolte acesti copii, cercetarile arata ca acei copii vor ramane in urma cu dezvoltarea." In practica ei terapeutica Healy foloseste o joaca directionata spre copil, o metoda atat de populara in cercurile academice. Multi educatori folosesc specific curicula Reggio Emilia cand introduc joaca deschisa in programul lor. Aceasta filozofie spune ca acest gen de explorare orientata catre copil este esentiala pentru dezvoltare. Profesorul fondator pe nume Loris Malaguzzi a lucrat cu parintii pentru a construi scoli care sa ofere copiilor un mod nou de invatare care ar incuraja gandirea democratica. El credea ca cei mici sunt dotati cu "o suta de limbaje" de expresie - sau cu o multitudine de modalitati de relationare cu lumea din jur - si pentru ca o filosofie de educatie sa aiba succes, copiii trebuie sa aiba un anumit grad de control si sa fie tratati ca elevi si nu ca subiecti ai instructiei. Filozofia e centrata pe respectarea copilului ca individ plin de resurse care isi pot ajuta propria invatare ghidata; relatii pozitive intre copii, parinti si profesori; si in tratarea mediului din jurul copilului ca pe "al treilea profesor". Comunicarea provine din joaca! A invata sa comunici eficient, a-ti exprima ganduri si sentimente, a invata cum sa te introduci cu gratie intr-o situatie sociala sau conversatie, a intreba sau a cere ce ai nevoie, este vital pentru o viata adulta de succes. "Daca un copil sare doar intr-un grup si ia o jucarie, ceilalti copii il vor scoate imediat din acel grup" spune Daniel Chorney, psiholog de copii din Halifax. "A invata sa abordezi persoane si sa intrebi "Pot sa ma joc cu tine?" este o abilitate uriasa cu importanta pe toata durata vietii." Comunicarea mai include si abilitatea de a deprinde indicii sociale si de a interpreta limbajul facial si corporal. Toate acestea incep la locul de joaca. Chorney spune ca a da copiilor putin din gustul tuturor situatiilor sociale, intalniri de joaca, activitati structurate, joaca libera este important, dar parintii pot sa antreneze abilitati si acasa. "Daca un copil se lupta cu adevarat cu un anumit lucru (de exemplu cere sa fie inclus), un parinte si un copil pot juca roluri si practica punerea in fapt a acestei probleme. Ei pot sa abodeze dilema dupa aceea in lumea reala si sa se regrupeze." Un acticol de KATIE DUPUIS | AUG 16, 2016
Primii pasi spre invatarea unei limbi straine la copii
Sambata, Iulie 08, 2017
V-ati minunat vreodata de persoanele care vorbesc o a doua, sau a treia, sau a patra limba, tot atat de fluent ca prima limba? Posibil ca aceste persoane sa aiba talent sau o aptitudine speciala pentru limbi straine. Dar adevarul este, ca toti avem capacitatea de a invata o limba straina, mai ales daca incepem la o varsta frageda. Daca vreti ca si copilul dvs sa fie bilingv, sau multilingv, iata cum sa incepeti: Incepeti devreme procesul de invatare Fiecare copil se naste cu capacitatea de a imita sunetele oricarui limbaj. Dar in jurul varstei de 10 luni, bebelusul incepe sa reduca varietatea de sunete la cele pe care le aude in jurul lui. Astfel, daca doriti ca cel mic sa invete o a doua limba, cel mai bine este sa o introduceti inca din primul an de viata. Daca sunteti o familie bilingva, sau aveti o bona bilingva, este bine ca acea persoana sa vorbeasca a doua limba cu copilul tot timpul pentru a avea ocazia de a fi introdus total in conceptul limbii. Daca nu ati inceput a doua limba din primul an, este mai bine sa asteptati pana cand cel mic ajunge la varsta de 2 ani si jumatate sau pana cand va depasi explozia de vocabular din prima sa limba, lucru care se intampla pe la 18-20 de luni. Gasiti un curs de limbi straine Daca copilul nostru nu are ocazia de a invata o limba secundara acasa, il puteti inscrie intr-un curs de limba pentru copii. Unele scoli ofera cursuri incepand de la varsta de 2 ani (poate nu la noi in tara) insa sigur se gasesc profesoare tinere si iubitoare de copii care sa doreasca sa vorbeasca in alta limba cu cei mici. Cand cautati un curs, sau o profesoara, fiti siguri ca indeplineste anumite criterii: Cel care preda este vorbitor fluent. Copiii care invata o limba straina inainte de varsta pubertatii au potentialul de a vorbi cu un accent aproape nativ. Tocmai de aceea este important ca cei mici sa invete sa repete cuvintele si frazele corect. Ar trebui de asemenea sa incercati sa gasiti un profesor care vorbeste doar in limba straina respectiva si astfel il obisnuieste pe cei mici cu sunetele naturale. Cursul este distractiv si antrenant. Un curs bun, sau o meditatie, foloseste cantece, arta, jocuri, si alte activitati child-friendly pentru a preda limba. Un profesor poate sa ofere unele animale de plus, de exemplu, si in timp ce se joaca sa le cante in limba straina un cantecel. Copiii mai mari se pot concentra pe activitati gen gatit, teatru de papusi si dansuri pentru a construi o conversatie si a-si imbunatati cunostintele de vocabular ale altei limbi. Asigurati-va ca este potrivit ca durata si continut pentru copil. Spre deosebire de un profesor privat care se adapteaza la fiecare copil, in scolile private un curs dureaza 45-90 de minute si ar trebui sa aflati daca puteti participa la un curs inainte de a inscrie copilul. Astfel puteti decide daca este sau nu pentru copii, si daca o sa-i si placa. Permiteti invatarea unei limbi straine acasa In timp ce cursurile pot oferi o buna fundatie pentru invatarea altei limbi, vom dori sa intarim cele invatate si acasa. Iata cateva modalitati prin care sa mentinem "spiritul": Introduceti copilul in cartile cu imagini, video, casete, CD-uri si emisiuni TV in alta limba, destinate copiilor mici Cautati in internet site-uri unde se poate gace schimb de limba straina, gen Italki Incercati diverse mancaruri specifice fiecarei culturi sau cititi de unde provin fructele si legumele din supermarket Etichetati obiecte casnice cu denumirea lor intr-o  limba straina, si practicati identificarea lor Invitati persoane care sunt fluente in alte limbi Ajutati-va copilul sa isi gaseasca un prieten sau prietena de peste ocean cu care sa converseze Iata ce spun cercetatorii despre invatarea unei limbi straine: Copiii care studiaza limbile straine au mai multa imaginatie, sunt mai buni cu ideile abstracte si mai flexibili in gandire Studierea unei limbi imbunatateste intelegerea propriei limbi naturale Deschide o usa catre alte culturi si il ajuta pe copil sa inteleaga si sa aprecieze persoanele din alte culturi Il ajuta sa se simta mai conectat la propriile radacini si mai ales, e foarte distractiv Sursa de inspiratie: www.parents.com
Tipuri de joaca
Miercuri, Noiembrie 05, 2014
Daca doresti sa iti cunosti copilul, cel mai usor este sa observi cum se joaca. Daca doresti sa sudezi o relatie cu copilul tau, cea mai buna cale este sa te joci cu el. Daca vrei sa iti inveti copilul anumite abilitati, cel mai natural este sa o faci prin joaca. Lumea copilul este jocul, dar ce este aceasta activitate de joaca? Joaca este o treaba serioasa! Psihologul Lev Vygotsky credea ca in varsta prescolara, joaca este principala modalitate de dezvoltare a copilului. Prin intermediul jocului, copiii invata si exerseaza multe abilitati sociale de baza, isi dezvolta simtul identitatii, interactioneaza cu ceilalti copii, invata sa isi faca prieteni, sa minta si sa joace diverse roluri. Un studiu clasic asupra modului in care copiii se dezvolta prin intermediul jocului a fost condus de Mildred Parten in anii 1920 la Institutul de Dezvoltare a Copilului din Minnesota. Ea a observat copii cu varsta cuprinsa intre 2 si 5 ani si a impartit tipul de joaca al acestora in 6 tipuri. Parten a strans date despre comportamentul copiilor in mod sistematic si a concluzionat ca primele 4 categorii de joaca nu implica multa interactiune cu ceilalti, pe cand ultimele doua da. In timp ce copiii se mutau de la un tip de joc la altul, Parten a observat ca pe masura ce copiii cresc, ei au participat ai putin la primele 4 tipuri de jocuri si mai mult la ultimele doua- cele care presupuneau mai multa interactiune. 1. Jocul neocupat/ liber: copilul sta predominant in acelasi loc si pare ca face miscari aleatorii in jocul sau, fara o ordine sau un scop anume. 2. Jocul solitar: copilul este complet conectat la jocul sau si nu pare sa observe alti copii. Cel mai adesea se observa acest tip de joc la copiii de 2 si 3 ani. 3. Jocul de tip spectator: copilul este interesat de jocul altor copii, dar nu doreste sa se alature. Poate sa puna intrebari sau sa vorbeasca cu alti copii, dar principala activitate este cea de a urmari jocul altora. 4. Jocul paralel: mimica copilului oglindeste jocul altor copii, insa nu este angajat in activitatea comuna cu ceilalti. Un exemplu este jocul copiilor care folosesc aceeasi jucarie, dar fiecare are un alt joc. 5. Jocul asociativ: copiii sunt mai interesati de joaca impreuna decat de jucariile pe care le folosesc. Aceast tip de joc este primul din aceasta categorie care implica interactiuni sociale importante ale copiilor in timp ce se joaca. 6. Jocul cooperant: exista anumite principii de organizare a jocului copiilor, de exemplu, copiii se joaca pentru a obtine ceva impreuna, pentru un scop. In general, se formeaza un grup in care fiecare copil joaca un rol. Spre deosebire de Jean Piaget care a vazut in jocul copiilor o modalitate de dezvoltare cognitiva, Parten infatiseaza jocul ca pe o modalitate de a relationa cu ceilalti. Daca cunosti cele 6 tipuri de joaca, iti poti face o idee despre aptitudinile pe care copilul le exerseaza prin activitatea sa. Aceste abilitati iti pot forma o idee in legatura cu modul in care are tendinta de a socializa si mai tarziu. De asemenea, il poti ajuta sa invete noi tipuri de joc, care implica mai multa concentrare sau socializare, dupa fiecare caz in parte. Daca scoala, gradinita si eductia formala ajuta copilul sa se dezvolte intelectual, jocul este mijlocul prin care copiii isi dezvolta inteligenta emotionala.