meditatie

De ce nu mai avem timp?
Miercuri, Septembrie 13, 2017
"Ce se intampla cu timpul care nu este trait?" Am gasit aceasta intrebare in ultima carte al lui Eric Emmanuel Schmitt, autor pe care il indragesc tare. In "Noapte de foc" am inteles si de ce, insa nu voi dezvalui aici motivul, in ideea ca astfel ii voi face curiosi pe cat mai multi dintre voi sa descopere singuri. Intrebarea insa a ramas pentru mine subiect de meditatie in ultimele zile. Timpul.... Avem impresia ca stapanim timpul, dar adesea se dovedeste ca el a devenit stapanul dupa care ne ordonam viata. Cand suntem tineri, ne gandim ca "avem tot timpul inainte "pentru a trai la un moment dat toate acele lucruri pe care le amanam acum. Va veni un timp pentru odihna, pentru relaxare, pentru meditatie, pentru ca acum avem alte prioritati care " in timp" se dovedesc false valori sau "timp irosit". Si iata cum timpul, acest fidel insotitor de drum devine elementul subtil care coordoneaza aspectele importante din viata noastra si le prioritizeaza, le delimiteaza, le defineste. Personificat, am putea spune ca timpul este asistentul nostru personal invizibil. Ne spune cand " este timpul potrivit", cand " expira timpul" sau sa avem rabdare ca " este un timp pentru toate". Ma intreb: "Ce traieste dincolo de timp?" Si singurele raspunsuri care imi vin in minte sunt de ordin emotional. Sentimentele sunt "dincolo de timp" , la fel si trairile care fac ca " timpul sa fie de calitate". Cand suntem constienti de ceea ce traim, "timpul sta pe loc". Atunci cand traiesti intens clipa, simti ca "fuge timpul".... Tu cand ai oprit ultima data timpul? ...Eu l-am oprit deseori atunci cand m-am indragostit. Spunem in acest secol XXI ca "nu avem timp", lucrurile se intampla prea repede. Oare nu mai avem timp sau am "pierdut notiunea timpului" pentru ca am uitat sa il pretuim? Uneori m-as certa cu timpul. L-as intreba de ce "fuge" asa? Posibil ca mi-ar raspunde ca a fugit odata cu mine, ca a obosit sau ca nu i-am dat "timp" sa respire. Ca are nevoie de odihna. Sau ar putea sa imi spuna ca " timpul a stat pe loc" in acel moment in care am uitat de el si l-am trait pur si simplu. Ce se intampla cu timpul care nu este trait? Mi-a raspuns un baietel de sase ani. Ce nu traiesti acum, traiesti altadata. El mi-a spus ca "timpul e un cerc". Eu as fi dorit sa ii raspund ca timpul nu exista, ca oamenii l-am inventat. "Intre timp" insa a prins viata si viata noastra in el. Tu ce faci cu viata ta si cu timpul care ti-a fost dat? Cum il traiesti?
Efectele meditatiei la copii si nu numai
Miercuri, Mai 24, 2017
Tot mai multi adulti recurg la practica meditatiei mai ales a celei de tip minfulness pentru a combate stresul tot mai mare din viata lor. Din pacate insa, nici cei mici nu sunt imuni la efectele distrugatoare ale stresului, si de aceea ar putea beneficia din practicile eliberatoare de stres, menite sa calmeze si sa elibereze tensiunnea fizica. Andre Kelly, un tata din Boston, a spus intr-un interviu pentru ABC News ca practica meditatia cu baietelul sau de 10 ani in fiecare dimineata inainte de scoala. Invatandu-i pe copii cum sa mediteze putem sa-i ajutam si cum sa fie mai constienti si sa isi controleze starile psihice. Momentul magic in care  copiii inteleg meditatia si scopul ei este unic pentru un copil. Este momentul in care isi dau seama de ei insisi. Aceasta este ocazia lor sa isi controleze impulsivitatea. Ii ajuta sa se opreasca din lucruri cum ar fi saritul pe canapea sau necajitul fratelui mai mic. Mindfulness, sau atentia focusata pe momentul prezent, in general cultivata prin practica meditatiei, poate ajuta la infranarea impulsivitatii copiilor, iar cercetarile au aratat ca programele de meditatie facute in scoala ar fi eficiente in reducerea simptomelor de depresie si anxietate printre adolescenti. Cu tot mai multe cercetari pe aceasta tema sprijinnind beneficiile asupra sanatatii prin practica meditatiei, in ultimii ani cei care sunt de acord au sperat ca aceste programe sa fie implementate mai mult prin scoli. Intr-un blog din 2010, Susan Kaiser Greenland, autoare a "The Mindful Child", a adus argumente pentru o revolutie a mindfulness-ului in educatie, spunand ca programnele de tip mindfulness pot ajuta copiii sa dezvolte obiceiuri bune care vor ajuta sa fie mai fericiti si mai plini de compasiune. "Mindfulness este un proces rafinat de atentie care permite copiilor sa vada lumea prin lentilele atentiei, echilibrului si compasiunii, scria Kaiser Greenland in 2011. "Cand copiii invata sa vada lumea cu atentie, echilibru si compasiune ei invata mult mai rapid sa fie in lume in acest fel." Totusi, unii parinti nu sunt complet convinsi de asta. O scoala elementara din Ohio si-a inchis recent programul din cauza plangerilor parintilor despre legatura practicii cu religiile estice, iar o scoala de yoga din cadrul Union District in California a fost data in judecata deoarece parintii au pretins ca acest program de yoga era de natura religioasa si nu respecta drepturile civile. Insa beneficiile asupra sanatatii castigate prin practicarea meditatiei la adulti sunt mult mai extinse, iar multe din aceste efecte pozitive se pot extinde si la copiii practicanti. Cercetarile au facut legatura dintre cultivarea unei cunoasteri non-critice a momentului prezent, cu nivele mai scazute ale hormonului de cortizon legat de stres, cu stabilitate emotionala ridicata si un somn calitativ imbunatatit, sentimente mai puternice de compasiune si succes mai mare in atingerea  scopurilor de slabire, printre multe alte avantaje. Beneficiile educationale ale relaxarii sunt de asemenea semnificative. Meditatia de tip mindfulness poate imbunatati concentrarea si creste scorurile la teste. O universitatea din California a publicat de curand un studiu care  spunea ca o serie de studenti care au participat la un training de meditatie si mindfulness de 2 saptamani au demonstrat o memorie de lucru imbunatatita si scoruri mai ridicate la testele de citire si intelegere. Unii parinti au descoperit de asemenea ca mentinerea propriilor practici de meditatie ii poate ajuta sa aiba mai multa rabdare si sa fie mai iubitori ca parinti. "A-mi lua timp sa respir si sa imi amintesc care e scopul meu, adica sa fiu buna in toate circumstantele. Inclusiv cu fetita mea, ma ajuta sa am mai multa rabdare in loc sa ma supar imediat" spune mama si editoarea pentru CT Working Moms Michelle Noehren, in HuffPost Parents. "Ca si consecinta minunata, nu mai tip." Parintii interesati in practicarea meditatiei cu cei mici, pot incepe cu cateva tehnici de baza in practica meditatiei mindfulness: fii prezent si respira din burtica pentru relaxare. Iar pentru copiii stresati carora le este greu sa stea linistiti si cuminti, activitatea fizica poate avea de asemenea un efect calmant. Un studiu european facut recent a descoperit ca niveluri mai mari de activitate fizica la copii au fost asociate cu o reactivitate mai scazuta la stres. Ai incerca pentru copilul tau tehnica meditatiei? Spune-ne parerea ta!
TEHNICA MEDITATIEI – cel mai simplu exercitiu, cel mai mare beneficiu
Miercuri, Aprilie 05, 2017
Meditatia este o tehnica simpla dar puternica. Cu ea poti linisti mintea si poti accesa un nivel profund de pace interioara si recunostinta. Majoritatea petrecem ziua pierduti in ganduri si planuri. Din cauza acestui obicei, suntem foarte rar prezenti in ceea ce facem fiindca ne-am obisnuit sa ne absoarba gandurile proprii. Meditatia este o unealta care ne ajuta sa fim mai constienti de procesul gandirii. Daca reusim sa observam mintea noastra, fara sa o analizam, fara sa dam importanta gandurilor care apar, se creeaza un spatiu in care putem descoperi alte aspecte ale fiintei noastre. Meditatia ne permite, in mod natural si fara efort, sa accesam sentimentul de pace dupa care tanjim cu totii la un moment dat, sau de cele mai multe ori. Tehnica meditatiei in cativa pasi simpli: Uitati de pozitiile complicate de care tot ati auzit. Meditatia este un proces stric personal care se axeaza pe linistirea gandurilor si pe respiratie. Iata care sunt pasii de urmat atunci cand va doriti sa incepeti meditatia: Gasiti un loc comfortabil unde puteti sta fara sa fiti deranjati pentru 15-20 de minute. Puteti folosi un cronometru sau alarma daca sunteti cu timpul limitat sau puteti sa prelungiti meditatia cat de mult doriti. Sprijiniti-va sau stati cu spatele drept dar nu rigid pe un scaun cu spatar sau un fotoliu. Incercati sa nu va intindeti fiindca veti adormi. Inchideti ochii si faceti cateva respiratii profunde. Incepeti sa va urmariti mintea intr-un mod detasat. Ce inseamna asta? Vor veni ganduri, imagini, emotii, toate trebuie ignorate. Le urmariti, si atat. Fiti constienti cum apar pur si simplu gandurile de nicaieri. Poate ca ati vrea sa le notati, sa le urmati firul si povestea, insa nu faceti nimic. Luati-o de la capat ori de cate ori vedeti ca mintea "v-a plimbat". Aduceti-va atentia la respiratie. Concentrati-va pe senzatia aerului care intra si iese prin nari, la miscarile pieptului si abdomenului la fiecare inspiratie si expiratie. Daca observati ca v-au furat din nou gandurile, reveniti cu atentia la respiratie. Este normal ca mintea sa vrea sa va povesteasca, ea nu e obisnuita fara activitate. Folositi doar respiratia ca reper si reveniti cu atentia la ea. Deschideti incet ochii. Asta a fost tot. Un simplu exercitiu de constientizare a celor mai simple lucruri ne ajuta sa nu mai fim sclavi ai mintii si sa nu ne mai lasam dusi de valul gandurilor si emotiilor. Cu o practica regulata devenim tot mai constienti de jocul acesta si putem sa il controlam noi. Nu trebuie sa ne schimbam mintea sau gandurile ci pur si simplu sa nu ne mai identificam cu ea, doar astfel putem deveni liberi. Acesta e secretul calmului si al starii de relaxare pe care toti practicantii acestor tehnici le cauta cu pasiune. Inauntrul nostru exista o lume pe care nu am pornit probabil niciodata sa o exploram, fiind prea ocupati cu explorarea exteriorului. Pacea este o experienta care se poate alege, si nu se afla atat de departe pe cat credem. Nu este accesibila doar practicantilor de yoga sau calugarilor Zen. Nu este rezervat doar celor ca Oprah sau celor care apar la TV. Creierele noastre sunt bombardate zilnic de stimuli pe care bunicii nostri nu i-au experimentat nici macar in proportie de 10%. Adaugati si nivelul ridicat de stres si orele suplimentare de munca sau de stat in trafic si mai ca ne miram cum mai facem fata. Vestea buna este ca solutia o detinem cu totii, si trebuie doar sa ne uitam putin inauntrul nostru. Luati exemplul copiilor, ei experimenteaza atat de multa bucurie, deoarece, fiind eliberati de vorbaria mintii, ei sunt prezenti total in aici si acum. De cate ori aveti ocazia, opriti-va din agitatie si stres, si faceti o meditatie. Este drumul cel mai scurt catre starea de bine!
Meditatia poate fi o solutie la problemele de zi cu zi
Marti, Aprilie 04, 2017
Cea mai intalnita problema in ziua de azi este durerea de cap sau migrena, uneori atat de puternica incat ne poate afecta performanta, relatiile sociale si starea de sanatate in general. Cand stresul in corp si in minte se aduna si nu mai poate fi controlat, se poate transforma intr-o migrena. Meditatia este invers proportionala cu stresul Cu cat meditezi mai mult si mai des, cu atat mai mult stres se elibereaza din corp. In loc sa luam o pastila pentru fiecare durere de cap sau simptom de durere si sa depindem numai de pastile, mai bine urmarim cum apar problemele noastre de sanatate. Cel mai sigur sunt relationate cu stresul, cu evenimentele incarcate emotional, cu conflicte si alimentatie gresita. Prea multa alergatura in timpul zilei- atat acasa cat si la munca- si o gramada de “lucruri de facut”, par ca niciodata nu se termina. Cateva minute de meditatie in mijlocul acestei nebunii va pot relaxa si in acelasi timp va incarca cu energie ca sa puteti continua. Dimineata luati-va doza de energie cu numai 15-20 de minute de meditatie. Va organizeaza mintea pentru a functiona cu mai mula eficacitate. Cand avem nevoie de meditatie? Probabil ati observat ca atunci cand sunteti stresat si pe fuga, incep diverse simptome, de la dureri de stomac la palpitatii si ameteli. Corpul nostru resimte schimbarile psihice prin care trecem. Meditatia ajuta la restabilirea acestui echilibru fizic si psihic eliberandu-ne de stresul acumulat si de toxinele care impiedica o buna circulatie a sangelui. Ne ajuta sa fim mai constienti de tot ceea ce facem, atata vreme cat dorim sa prestam atentie la micile detalii. Cand incepi sa meditezi zilnic, devii mai constient de ceea ce faci, gandesti si spui. Meditatia practicata zilnic, dimineata si seara, reduce ritmul alert al vietii cu care suntem obisnuiti si ofera nu doar solutii clare la problemele noastre ci si o terapie blanda pentru problemele de sanatate. Majoritatea afectiunilor apar pe fond nervos si se datoreaza incapacitatii noastre de a stabili ca prioritate sanatatea noastra fizica si psihica.  Pe langa meditatie - sau in timpul ei - puteti incerca cateva posturi yoga sau asane care imbunatatesc circulatia sangelui si ajuta corpul sa fie mai flexibil (excelent pentru cei care lucreaza la birou sau conduc mult timp). Cele mai recomandate posturi sunt Hastapadasana, Sarvangasana si Halasana. O simpla cautare pe Google Imagini va dezvalui ca sunt de fapt niste posturi foarte cunoscute noua, ca de exemplu “Lumanarea” sau statul pe omoplati. Daca inca nu stiati, o viata echilibrata inseamna si miscare zilnica minim 30 de minute. Fie ca mergeti pe jos, la sala sau aveti un  sport preferat, este obligatorie pentru mentinerea sanatatii.  Meditatia imbunatateste calitatea somnului Cateva minute de meditatie inainte de culcare va asigura un somn profund si o relaxare a intregului corp. Meditatia ne ajuta sa facem si curatenie mentala dupa o zi in care ne-am incarcat cu tot felul de probleme si ne-am intoxicat cu diversi poluanti cum ar fi multitudinea de sunete, radiatiile de la calculator, emisiile de fum samd. Un alt efect al meditatiei pe care cu totii l-am aprecia este dobandirea calmului interior. Ne ajuta sa acceptam  situatii care in mod normal ne streseaza sau ne agita; aduce o intelegere si o acceptare mai relaxata a diferitelor evenimente fara sa ne produca prea multe efecte negative. Nu ne lasa “reci” ci doar ne face mai intelepti si mai calmi.  Sentimentul de calm vine natural dupa ce practicam meditatia regulat, iar lucrurile sau persoanele care inainte ne enervau nu prea mai au importanta dupa un timp.  Cum meditam Daca invatam sa ascultam semnele corpului vom stii cand e nevoie sa luam o pauza de la ceea ce facem si sa inchidem ochii cateva minute. Nu sunt necesare conditii speciale pentru a medita.  Un loc in care sa nu fim deranjati cateva minute si telefonul pe silent este suficient ca sa “evadam” putin .  Stresul se afla peste tot, dar nu este in aer sau in apa. Este in noi. El gaseste persoanele dispuse sa se agite, sa se enerveze si sa se implice mai mult decat e nevoie. Stresul exista insa depinde de noi cum reactionam la el. Meditatia ne da o alta perspectiva asupra problemelor zilnice si nu numai. Ne invata sa vedem diferit, sa gandim si sa actionam diferit. Iar consecintele se vad imediat: mai putine probleme de sanatate, o minte mai organizata si limpede, eficacitate sporita la locul de munca, relatii armonioase si o stare de bine generala. De fapt, cum putem trai fara meditatie?  
Constienta, sinestezie si prezenta- exercitii de meditatie mindfulness zilnice
Marti, Septembrie 09, 2014
Partea a II-a Meditatia mindfulness face o trecere de la "a face" la " a fi". Dr. Jon Kabat-Zinn, expert in meditatia mindfulness, spune: " Mindfulness inseamna sa acorzi atentie unui anume aspect, in special momentului prezent, fara a judeca". Am strans o serie de metode de meditatie usor de aplicat pe care le-am expus in doua articole separate. Citeste care sunt cele 8 exercitii simple pe care le poti integra in programul tau zilnic cu minimul de efort : Meditatia mindfulness - 8 exercitii simple pe care le poti aplica zi de zi. Exercitiile pe care le gasiti mai jos se caracterizeaza prin aceeasi naturalele si eficienta care aduce in viata fiecaruia mai multa constiinta de sine, constientizare a propriului corp si frumusete. 1. Periajul mindfull Anumite activitati precum periajul dintilor sau pieptanatul, sunt facute in mod automat, timp in care mintea noastra zboara catre alte lucruri, face planuri, etc. Exercitiul pe care ti-l propun este acela de a trai experienta periajului sau al pieptanatului si observa cum peria de dinti se misca pe suprafata dintilor, gustul pastei de dinti, etc. O alta rutina pe care o poti face mindfull este dusul sau baia. Lasa ca simturile tale sa aiba contact direct cu actiunile tale si adu constiinta ta catre corp si ceea ce traieste in momentul in care apa si sapunul intra in contact cu el. Apoi, poti extinde acest gen de exercitiu mindfull catre mai multe obiceiuri si automatisme din viata ta si reusesti sa traiesti cat mai mult clipa si timpul prezent. 2. Doar o respiratie In orice moment al zilei, ia-ti un moment ca sa te concentrezi pe respiratie. Inspira si apoi expira. Concentreaza-ti atentia pe ceea ce simti, unde observi ca se misca aerul, cum se misca pieptul si abdomenul tau cand respiri. Incearca acest exercitiu chiar acum! 3. Meditatia cu lumanari Aceasta meditatie necesita cateva pregatiri: ai nevoie de cateva lumanari si de o camera intunecata. Stai si priveste cateva momente lumanarea si concentreaza-te pe flacara ei. Priveste cat mai mult timp flacara, observand lumanarea pur si simplu, detasat si fara a judeca procesul. 4. Experienta naturii Daca meditatia in miscare prin plimbare o faci in parc sau intr-un spatiu verde, primul exercitiu pe care ti l-am propus il poti continua cu acesta. In timp ce stai sau mergi, incearca sa devii cat mai constient de natura din jurul tau. Observa diferitele tipuri de frunze ale copacilor, asculta ciripitul pasarilor, vantul care bate, simte miscarea aerului si caldura soarelui pe fata ta. Din nou, e posibil ca mintea ta sa inceapa sa lucreze si sa se " gandeasca" la tot felul de lucruri, insa tu poti sa o aduci usor, catre natura, din nou. Multi oameni fac aceste lucruri in mod natural atunci cand sunt in natura si reusesc sa se deconecteze de la viata de zi cu zi. Atata timp cat traim si savuram momentul prezent, este perfect! In esenta, orice faci, poate fi mindfull. Articol adaptat dupa www.spring.org.uk
Cum rezolvam problemele care apar in viata noastra?
Duminica, Decembrie 08, 2013
Atunci cand dorim sa implinim un anumit scop, obiectiv, unoeri apar si pedici in calea noastra. Cum gestionam situatiile dificile care apar in drumul vietii noastre? O modalitate este aceea de a ne concentra pe probleme si sa le infruntam, sa luptam sa le depasim. Ne identificam cu Don Quijote si cu ale sale mori de vant. Avem si alte modalitati la indemana? Vizioneaza urmatorul videoclip si afla cum poti trece de la stadiul de luptator la cel de intelept. Tot ceea ce se intampla are o insemnatate in functie de ceea ce dorim sa vedem. Pot fi peste tot probleme cu care trebuie sa lupti sau oportunitati de dezvoltare. Cum era Dulcineea de fapt?