planificare

De ce nu mai avem timp?
Miercuri, Septembrie 13, 2017
"Ce se intampla cu timpul care nu este trait?" Am gasit aceasta intrebare in ultima carte al lui Eric Emmanuel Schmitt, autor pe care il indragesc tare. In "Noapte de foc" am inteles si de ce, insa nu voi dezvalui aici motivul, in ideea ca astfel ii voi face curiosi pe cat mai multi dintre voi sa descopere singuri. Intrebarea insa a ramas pentru mine subiect de meditatie in ultimele zile. Timpul.... Avem impresia ca stapanim timpul, dar adesea se dovedeste ca el a devenit stapanul dupa care ne ordonam viata. Cand suntem tineri, ne gandim ca "avem tot timpul inainte "pentru a trai la un moment dat toate acele lucruri pe care le amanam acum. Va veni un timp pentru odihna, pentru relaxare, pentru meditatie, pentru ca acum avem alte prioritati care " in timp" se dovedesc false valori sau "timp irosit". Si iata cum timpul, acest fidel insotitor de drum devine elementul subtil care coordoneaza aspectele importante din viata noastra si le prioritizeaza, le delimiteaza, le defineste. Personificat, am putea spune ca timpul este asistentul nostru personal invizibil. Ne spune cand " este timpul potrivit", cand " expira timpul" sau sa avem rabdare ca " este un timp pentru toate". Ma intreb: "Ce traieste dincolo de timp?" Si singurele raspunsuri care imi vin in minte sunt de ordin emotional. Sentimentele sunt "dincolo de timp" , la fel si trairile care fac ca " timpul sa fie de calitate". Cand suntem constienti de ceea ce traim, "timpul sta pe loc". Atunci cand traiesti intens clipa, simti ca "fuge timpul".... Tu cand ai oprit ultima data timpul? ...Eu l-am oprit deseori atunci cand m-am indragostit. Spunem in acest secol XXI ca "nu avem timp", lucrurile se intampla prea repede. Oare nu mai avem timp sau am "pierdut notiunea timpului" pentru ca am uitat sa il pretuim? Uneori m-as certa cu timpul. L-as intreba de ce "fuge" asa? Posibil ca mi-ar raspunde ca a fugit odata cu mine, ca a obosit sau ca nu i-am dat "timp" sa respire. Ca are nevoie de odihna. Sau ar putea sa imi spuna ca " timpul a stat pe loc" in acel moment in care am uitat de el si l-am trait pur si simplu. Ce se intampla cu timpul care nu este trait? Mi-a raspuns un baietel de sase ani. Ce nu traiesti acum, traiesti altadata. El mi-a spus ca "timpul e un cerc". Eu as fi dorit sa ii raspund ca timpul nu exista, ca oamenii l-am inventat. "Intre timp" insa a prins viata si viata noastra in el. Tu ce faci cu viata ta si cu timpul care ti-a fost dat? Cum il traiesti?
Functionalitatea emisferelor cerebrale
Duminica, Decembrie 08, 2013
Omul este o enigma pe care incearcam sa o descifram in dorinta de a ne intelege mai bine si perfectiona. Functionalitatea si specializarea celor doua emisfere cerebrale a adus un plus de cunoastere asupra modului in care gandim si actionam cu precadere. Vizioneaza urmatorul clip si apoi fa un test simplu in care poti afla care este emisfera cerebrala predominanta la tine! Va cunoasteti nivelul functional al emisferelor cerebrale?
Optimizeaza-ti timpul cu maximul de productivitate
Duminica, Decembrie 08, 2013
Cum ar fi daca ti-ai alinia toate activitatile din program dupa ceasul tau biologic? Cercetarile arata ca exista ore de varf pentru toate activitatile, de la timpul perfect al gandirii critice si pana la perioada perfecta de povestit. Oamenii au un ritm circadian care are legatura directa cu anumite patternuri ale activitatii creierului, productie hormonala, regenerare celulara si alte activitati biologice care sunt in directa legatura cu ciclul delor 24 de ore ale unei zile. Disturbarea acestui ritm poate fi daunator. Steve Kay, profesor de biologie moleculara si computerizata de la Universitatea California de Sud, este de parere ca probleme precum diabetul, depresia, dementa si obezitatea pot aparea ca urmare a neascultarii ceasului biologic. Daca slujba ta necesita multa gandire critica, cauta sa iti faci treaba in prima partea a zilei, dupa un dus caldut. Acest lucru iti va motiva ceasul biologic sa creasca temperatura si pregateste memoria de lucru, alerta si concentrarea pentru a face aceste lucruri cu succes. Orice timp inainte de amiaza este unul bun pentru concentare deoarece dupa-amiza (12pm-4pm) este prima perioada in care mintea este distrasa conform cercetarilor lui Robert Matchock de la Universitea Pennsylvania. Daca ai o munca ce necesita creativitate, Martin Moore Ede spune ca in jurul orei 2 pm, o stare de somn incepe sa apara si e o perioada propice pentru creativitate. Atunci cand suntem obositi, mintea nu poate sta focusata si merge libera catre diverse asociatii libere si idei noi.
Va cunoasteti nivelul functional al emisferelor cerebrale?
Duminica, Decembrie 08, 2013
In continuare, sunt date 50 de enunturi. Cititi-le cu atentie si notati cu A enunturile care exprima o insusire/ o stare care se manifesta constant la voi, cu B enunturile care exprima o insusire/ o stare care se manifesta adesea, ce se manifesta uneori notati cu C, cu D o insusire/ stare care se manifesta foarte rar, iar cu E ce nu se manifesta niciodata la voi. Sunt inclinat spre analiza si clasificarea obiectelor si fenomenelor. Rationamentele mele au, in general, un caracter concret. Prefer sa-mi imbunatatesc cunostintele prin activitati intelectuale, cum ar fi lectura unei carti, audierea unor discuri, decat prin observatii si experiente proprii ( nemijlocite). Imaginatia mea este plastic, vie ( gandesc in imagini). Pot anticipa evenimentele bazandu-ma, pe cat posibil, pe propria experienta. Sunt istet si ingenios. Reusesc sa apreciez suficient de exact durata evenimentelor. Memorez greu cuvintele ( cantece, versuri, limbi straine). Percep cu usurinta cuvintele ( aud bine chiar daca se vorbeste in soapta). Sunt un practician ( ma orientez bine in fata situatiilor concrete si le rezolv cu success). Cant fals, nu pot reproduce corect melodiile. Sunt receptiv fata de tot ce se petrece in jurul meu, in natura, in societate, atat in aspectele generale, cat si la detalii. Am memorie buna ( imi amintesc aproape tot ce am invatat). Prefer si judec si sa apreciez ceea ce intampla dupa criteria personale. Reusesc sa pun in evidenta ( sa descopar, sa inteleg) legaturile dintre obiecte, fenomene sau procese. reusesc sa ma concentrez asupra ceea ce am de facut, chiar daca in jurul meu este zgomot. Am o voce ragusita, fara rezonanta. In general, mesajul operelor de arta imi provoaca o emotie puternica. In compania celor egali cu mine ( prieteni, colegi) sunt in general primul care incepe sa vorbeasca. De obicei, invat usor la disciplinele umaniste. Gandurile mele o iau inaintea cuvintelor, atunci cand vorbesc incep sa amestec cuvintele. Pot imita ( voci, comportamentele unor persoane). Prind usor ritmurile musicale. Sunt o fire pesimista. Cand cineva sugereaza o idee noua, am tendinta de a intreba ce argumente are in sprijinul acelei idei. Sunt mereu cu ochii in patru ( vigilenta). Sunt o fire optimista. Deseori gasesc repede rezolvarea unei probleme. Ma enerveaza gesturile si gesturile/ mimica cu care unii oameni isi insotesc vorbirea. Se intampla ca sentimentele ( intuitia) sa-mi arate calea de iesire din situatii dificile ( la rezolvarea problemelor, in cautarea unor solutii). Am tendinta de a sistematiza materialul pe care il studiez. Fraze identice sau aproape identice imi apar uneori ca expresia unei atitudini amicable, alteori ca o amenintare. Calculez bine. Imi este usor sa pronunt si sa dau intonatia corecta cuvintelor la invatarea limbilor straine. Am tendinta de a clasifica toate lucrurile si fenomenele cu care vin in contact. Piesele de teatru radiofonice sau povestirile auzite le vad sub forma unor imagini foarte plastic. Nu am memoria chipurilor. Aud bine anumite sunete, precum cel produs de spargerea unei sticle, de curgerea apei, de ceasurile mecanice. Intai actionez, apoi meditez la ce am facut. Cand privesc un obiect oarecare, primul lucru pe care il sesizez este forma obiectului. Am tendinta de a generaliza experienta acumulata. Retin usor melodiile noi si pot sa le reproduc corect. Abordez cu usurinta orice subiect de discutie. Uit repede ceea ce am invatat in timpul scolii. Nu imi atrag atentia unele zgomote, precum cele produse de ceasurile mecanice, clipocitul apei, latratul cainilor. Imi amintesc mirosurile, sunetele, culorile inca din cea mai frageda copilarie. Consider ca sentimentele intr-o discutie sunt doar o piedica, importanta este ideea exprimata. Chiar in prezenta colegilor, prietenilor, evit sa initiez o discutie. Imi este usor sa invat algebra. Pot compara mintal forma obiectelor ( sau a partilor componente ale acestora). Calcularea scorurilor si interpretarea rezultatelor Pentru fiecare enunt din test se va acorda urmatorul punctaj: 4 puncte daca ati notat enuntul cu A 3 puncte daca ati notat enuntul cu B 2 puncte daca ati notat enuntul cu C 1 punct daca ati notat enuntul cu D 0 puncte daca ati notat enuntul cu E Mai departe, separate faceti suma punctelor realizate la enunturile fara sot ( 1, 3,5....49), totalul reprezentand valoarea bruta a nivelului functional al emisferei stangi. Suma punctelor realizate la enunturile cu sot ( 2,4,6,....50) reprezinta valoarea bruta a nivelulul functional al emisferei drepte. Cu cat punctajul brut obtinut pentru fiecare emisfera se apropie mai mult de 100, cu atat nivelul de functionare al respective emisfere este mai ridicat. Interpretarea rezultatelor Daca rezultatul indica o predominanta a emisferei stangi, concluzia este ca pentru voi activitatile in care puteti obtine cele mai bune rezultate sunt cele legate de prelucrarea logica a informatiei, transmiterea verbala sau in scris a informatiei sau cele care presupun capacitatea de a argumenta si sustine ideile si propunerile proprii sau ale altora. Ca profesii sunt indicate cele de inginer, jurist, informatician, professor de stiinte exacte, etc. Daca rezultatul autoevaluarii indica o predominanta a emisferei drepte, concluzia este ca pentru voi activitatile in care puteti obtine cele mai bune rezultate sunt cele care presupun perceperea lumii in ansamblul ei, o mare rapiditate in intelegerea intuitiva a esentei evenimentelor, fara o analiza logica consecventa a acestora, capacitate de imaginatie si proiectie videospatiala. Dintre profesiile recomandate se numara cea de profesor de stiinte umaniste, psiholog, actor, scriitor, etc.