tehnologie

Joi, Martie 01, 2018
Un articol de SARA CHAPMANN    Cu toate gadget-urile disponibile acum pentru a-i tine pe angajati conectati  24/7, echilibrul dintre viata si munca poate parea ceva scos din basme. Desi pare extrem de greu de realizat, toti incearca sa valorifice o viata satisfacatoare in afara nebuniei zilnice si sunt mai fericiti in joburi care ofera o anumita libertate. Un studiu facut in martie 2013 a descoperit ca aceasta balanta intre job si viata a contribuit mai mult la fericirea si satisfactia la locul de munca decat alti factori gen salarul sau titlul. DETASATI-VA DE TEHNOLOGIE Inchideti-va smartphon-urile, laptopul si tableta. Deconectarea de sirul constant de mesaje, distrageri si actualitati poate fi eliberator. Studii facute in 2009 au demonstrat ca atunci cand persoanele se abtin de la verificarea mailului de la job sau al casutei vocale pentru doar o seara pe saptamana, s-au simtit mai pozitivi in legatura cu situatia lor la locul de munca. Participantii au raportat ca se simteau si mai eficienti la locul de munca. PLANIFICATI TIMP DE MENTENANTA Munca te poate lasa sleit de puteri cand simti constant ca te starduiesti toata ziua si seara pentru a-ti indeplini asteptarile. Faceti un efort sa va daruiti inapoi pentru a crea un echilibru. Si veti fi mai inclinati sa va tineti de acel timp rezervat pentru propria persoana daca il si programati. Folositi metoda clasica a creionului si hartiei sau calendarul digital din telefonul dvs si setati-va 15-20 de minute pe zi ca sa va retrageti din munca si obligatii; acest timp poate fi extrem de energizant si productiv. PUR SI SIMPLU NU Nu veti fi mereu capabili sa spuneti nu noilor proiecte la locul de munca, dar detineti controlul asupra responsabilitatilor de dupa munca. Timpul liber este un cadou nepretuit, sa profiti de activitatile si hobby-urile tale, asa ca stabiliti ce va imbogateste cu adevarat viata - si ce nu.  Poate aveti obiceiul de a spune da la toate iesirile sociale care nu va fac placere. Sau poate va treziti facand voluntariat pentru sarcini consumatoare de timp ca strangerea de fonduri pentru clasa celui mic. Intrebati-va daca este “must do”, “poate astepta” sau “nu se poate trai fara asta”. IMPARTITI TREBURILE CASEI IN WEEKEND Daca lucrati multe ore in timpul saptamanii, va veti trezi cu mormane de treburi si sarcini care asteapta pe weekend. Cand va umpleti de treburi si pe weekend o sa va simtiti ca si la munca. Daca este posibil, incercati sa strecurati cateva lucruri de facut in micile spatii din zilele saptamanii ca sa va puteti relaxa putin in weekend fara sa va simtiti ca la maraton. Un studiu facut in 2013 a descoperit ca bunastarea emotionala a americanilor s-a imbunatatit considerabil in weekend-uri Profitati de acea perioada de reenergizare reducand treburile casei la minim si toate acele lucruri care se simt ca “munca”. EXPLORATI OPTIUNEA TIMPULUI FLEXIBIL Orarul flexibil ofera angajatilor optiunea de a varia timpul de inceput si de sfarsit atat timp cat lucreaza un anumit numar stabilit in acord cu compania lor. Unele companii permit chiar sa varieze duarat unei zile- mai multe sau mai putine ore. Flexibilitatea orelor de lucru este speciala mai ales pentru parintii care au nevoie de optiuni pentru a balansa cerintele copiilor. Intrebati despre politica companiei. Daca nu au una, intrebati-va supervizorul daca se poate face una. MEDITATI Nu puteti adauga ore la o zi, dar va puteti asigura ca orele existente conteaza mai mult si se simt mai putin stresante. Meditatia poate fi buna pentru suflet si pentru program. Un studiu din 2012 a descoperit ca meditatia i-a ajutat pe participanti sa e concentreze pe perioade mai lungi, sa lucreze mai eficient si sa experimenteze stresul legat de job cat mai putin. Incercati meditatia la birou. NEGOCIATI MAI INTELIGENT In loc sa va negociati doar salariul, negociati si mai mult timp pentru vacanta, sau optiunea de a lucra de acasa, cu timp flexibil sau cu alte beneficii de echilibrare a vietii si a locului de munca. Deasemenea, luati in calcul si daca se pot face toate acestea unde lucrati. Cand mergeti la un interviu, investigati despre politica companiei referitor la toate acestea pentru a afla daca compania este “family-friendly” si dedicata echilibrului job/viata. Multe lucruri le puteti afla si online nu neaparat la interviu.  
Tehnologia: ajuta sau dauneaza in invatarea copiilor? (partea a II-a)
Joi, Aprilie 06, 2017
Chiar si expertii, care sunt sceptici fata de utilizarea tot mai mare a tehnologiei de catre copii, recunosc valoarea acesteia. Simplul fapt de a stii cum sa folosesti un calculator se traduce in incredere academica. Simulari de software si enciclopedii multimedia deschid ferestre studentilor care nu erau disponibile acum 5 ani. Vrei sa vezi cum ies fluturii din crisalida lor? Vrei sa afli de ce Pluto nu mai este planeta? Cateva click-uri the introduce in muzeul American de Istorie Naturala si afli de ce. A invata cum sa traiesti intr-o lume tehnologizata in mod eficient si responsabil, este o sarcina pe care trebuie sa incepem sa o predam copiilor cat mai devreme. Cand copiii exploreaza retele de socializare cum ar fi Club Penguin sau KidSwirl, parintii trebuie sa viziteze acest site si sa monitorizeze toate conversatiile. Fiti siguri ca alegeti jocuri potrivite varstei pentru ca multe au continut sexual sau violent cat si elemente comerciale incluse in ele. Pana la varsta de 7 ani, copiii incep sa inteleaga ca reclamele incearca doar sa-i convinga sa cumpere lucruri. Vorbiti deci despre cum sa fiti un consumator media inteligent. Ca toti parintii, Dr. Rich face tot posibilul sa stea in topul explorarilor digitale ale fiului sau. Recent, spunea ca Ian a facut o poza mamei sale care dormea si a instalat-o ca wallpaper in telefonul tatalui. "Asta e buna de pastrat!”, spune Dr. Rich. 6 reguli de stabilit in utilizarea tehnologiei: Doar trei din 5 copii cu varste intre 8 si 18 ani spun ca parintii le pun limite pe dispozitivele media si se tin si de ele, conform studiului facut de Kaiser Family Foundation. E mai usor sa stabilesti limite cand copilul tau are 2 ani decat atunci cand are 12 ani, asa ca faceti pasul acum. Scoateti din priza! TV-ul sta deschis chiar si cand nu se uita nimeni? Va luati smartphone-ul cand mergeti la masa sa mancati? Stabiliti (nu exagerat) reguli, oferind un exemplu. Astfel limitati timpul de tehnologie si folositi acele momente libere ca sa stati cu familia. Concediati-o pe dadaca electronica. Nu dati drumul la tv ori de cate ori copiii sunt plictisiti sau aveti nevoie de o pauza. Cand TV-ul e inchis, eu sunt pe “deschis” si uneori poate fi chiar greu cand ai multe de facut. Mai ales ca sunt copii mici carora le este greu sa se joace singuri. Asa ca, pastrati dispozitivele media intr-o camera- in care sa nu le poata vedea copiii ca sa fie tentati. Dezvoltati timpuriu obiceiuri sanatoase de utilizare a dispozitivelor media. Doar pentru ca cel mic se poate juca ore intregi pe iPad nu inseamna ca si ar trebui sa o faca. Sa vada un video cand calatoriti cu masina sau cu autobuzul vreo 2 ore nu poate dauna atat de mult, dar daca ii dati un dispozitiv de fiecare data cand va urcati in masina, va avea o problema daca nu va primi acea pastila electronica. Pentru copii mici si prescolari, 20-30 de minute de ecran de 2 ori pe zi e suficient- spune Dr.Michael Rich. Aratati cum tehnologia poate ajuta in invatare. Ce a fost inainte Cartea Lumii, este astazi Google.- spune Dr. Ellen Wartella. Totusi unii experti sunt ingrijorati ca ofera informatie instant fara sa stimuleze creativitatea in rezolvarea de probleme. Trebuie sa le aratam copiilor nostri cum sa profite de Google dar sa-i invatam si importanta abilitatilor de gandire critica. Fiti sceptici. Daca un program este numit educational nu inseamna neaparat ca asa este. Verificati recomandarile din surse de incredere inainte de a crede totul. Publicat original in revista “Parents magazine”.
Tehnologia: ajuta sau dauneaza in invatarea copiilor?
Joi, Aprilie 06, 2017
Copiii sub 5 ani au un talent ciudat de a stii cum sa domine noua tehnologie. De la smartphone la tablete si console de jocuri video, nu e neobisnuit sa vedem copii care navigheaza intuitiv pe ecrane sau apasa diverse taste cu incredere. Chiar daca parintilor le place linistea de moment cand dai unui copilas vreun gadget cu care sa se joace, parintii se ingrijoreaza in mod secret ca timpul petrecut pe ecran le afecteaza creierul. Dar se pare ca ecranele pot ajuta invatarii si cu cat e mai interactiva experienta cu atat mai bine. Cercetarile de la Universitatea din Wisconsin au aratat faptul ca, copiii cu varste intre 2 si 3 ani au fost mai curiosi sa raspunda unor ecrane video care le cerea sa fie atinse decat de un ecran video care nu cerea nici o interactiune. Cu cat mai interactiv era ecranul, cu cat mai real era, cu atat era mai familiar din perspectiva copilasului de 2 ani, sugera studiul. Copiii care interactioneaza cu ecranul se insanatosesc mult mai rapid, fac mai putine greseli si invata mai rapid- spune Heather Kirkorian de la Universitate. Asistent profesor in dezvoltarea umana si in studii familiale, profesoara a condus cercetarile spunand ca touch-screen-ul sau ecranele tactile detin un potential educativ pentru copiii intre 2 si 6 ani (varsta prescolara). Ea spune ca noi nu ii transformam in genii ci doar ii ajutam sa aiba mai multa informatie. Asa ca parintii pot respira usurati fiindca cei mici fac doar ce le este natural si interactioneaza cu lumea. In orice caz, tehnologia sub forma telefoanelor si tabletelor a venit sa ramana pentru multa vreme. Multe scoli primare si cateva gradinite au introdus deja iPads-uri in salile de clasa pentru a facilita invatarea. Tehnologia este parte din Curriculum Presedinta educatiei timpurii, Helen Moylett, spune ca nu face parte din acele persoane care cred ca cei mici nu ar trebui expusi la telefoane mobile si tablete. Ea spune ca ele pot fi cu adevarat folositoare si instrumente interesante daca se folosesc la locul adecvat ca sa ne ajute sa invatam- si nu tot timpul in locul altor activitati. Totusi, cea mai mare grija a ei este ca parintii nu sunt intotdeauna modele potrivite: "Vad parinti scriind mesaje in timp ce merg. Deseori sunt atat de absorbiti in telefon ca devin o bariera de comunicare cu copilul lor." Un studiu recent al Scolii de educatie din cadrul universitatii Stirling a concluzionat ca atitudinea familiei fata de utilizarea tehnologiei in casa este un factor important in influentarea relatiei unui copil cu ea: "Experientele copiilor intre 3 si 5 ani sunt mediate de contextul distinct socio-cultural al fiecarei familii si preferintele fiecarui copil in parte". Tehnologia nu domina si nici nu conducea experienta copiilor, ci doar dorinta lor si cultura familiei au fost cele care le-au modelat forma de a se implica. Christine Stephen, autor si cercetator in cadrul studiului Stirling, spune ca majoritatea parintilor inteleg pericolele adictiei si pasivitatii si stabilesc reguli asupra timpului petrecut pe ecran pentru a se asigura ca cei mici fac cat mai multe activitati atat in casa cat si afara. Obiceiuri daunatoare Dar sunt si alti experti in doemniu care nu sunt de acord. Psihologul Dr. Aric Sigman spune ca, copiii se uita la ecrane mai mult ca niciodata, si ca acest obicei ar trebui redus pentru ca poate duce la dependenta si depresie. El calculeaza ca acei copii nascuti azi vor fi petrecut un an intreg lipiti la ecrane pana vor ajunge la varsta de 7 ani.Lucru care, e infricosator. Mai ales daca luam in seama studiile care spun ca foarte putini copii din totalul populatiei nu au acces la un calculator la scoala sau acasa. Cheia trebuie sa fie ca cei mici sa-si foloseasca timpul petrecut in fata ecranelor descarcand cele mai bune aplicatii si programe care le ajuta invatarea. Totusi cercetatorii sunt de parere ca e nevoie de mai multa investigatie cu privire la ce fel de aplicatii sunt potrivite pentru invatare. Dezvoltarea abilitatilor Programele de calitate cat si anumite software-uri pot ajuta pe copiii care au probleme de invatare ca sa-si dezvolte abilitatile care le lipsesc. Platformele online ofera copiilor si un spatiu virtual in care sa se dezvolte cu incredere- un lucru care nu il pot face acasa sau in scoala. Mesajul catre parinti este ca doua ore pe ecran zilnic este suficient pentru copiii de 6 ani si mai putin. Desi exista o minoritate care spune ca ecranele nu sunt sanatoase, nu exista dovezi care sa sugereze ca sunt daunatoare, conform profesorului Marsh. "Copiii se plictisesc repede de un anumit tip de media si tind sa combine timpul petrecut pe ecran cu joaca si cu alergatul pe afara. Putem sa intram in panica, dar copiii sunt foarte curiosi si isteti", spune Moylett. Copiii vor fi expusi la tot felul de lucruri iar poate, pana la urma, vor doar sa se bucure de tehnologie la fel cum o fac adultii.
Cum a transformat tehnologia mintea umana?
Duminica, Decembrie 08, 2013
In urma cu 50 de ani, oamenii isi petreceau timpul impreuna: radeau, glumeau, se jucau, povesteau, faceau schimb de experienta, creau aliante, competitii, etc. Celalalt, era o oglinda prin care oameni se cunosteau mai bine. Chiar daca nu existau atat de multe carti de dezvoltare personala, gradul de intimitate si apropiere dintre oameni era mai mare decat in prezent. Astazi, timpul liber se umple cu internetul, jocurile video, Facebook, etc. Mediul virtual a devenit o alternativa buna si chiar preferata in detrimentul intalnirilor cu alti oameni sau activitatilor de grup. Fara a eticheta acest lucru ca bun sau rau, este un fapt pe care toti il traim. Imi amintesc ca in urma cu cativa ani, desi recunosteam avantajul unui computer, refuzam sau mai degraba amanam momentul achizitionarii unuia din motivul ca acesta dezumanizeaza. Probabil ca era o exagerare exprimarea acestui punct de vedere, insa acum e clar ca societatea noastra se schimba si s-a schimbat ca urmare a dezvoltarii tehnologiei si conceptului de world wide web. In urma cu cativa ani, oamenii pentru a avea succes isi dezvoltau abilitatile de comunicare, negociere, relationare, planificare, etc. Acum acest lucru nu mai este suficient deoarece o mare parte a acestor procese umane s-au mutat din zona personala in cea virtuala. Cand comunicam fata in fata cu cineva, avem un tip de comunicare bazat de milioane de ani de evolutie care pune in prim plan nonverbalul, gradul de incredere resimtit si confortul interactiunii. Mediul online se foloseste partial de aceste calitati, insa cuvintele au inceput sa capete o importanta cruciala, iar abilitatile de scris si influentare prin comunicarea scrisa cantaresc din ce in ce mai mult. Cand oamenii se intalnesc, dincolo de cuvinte comunica corpurile lor. In comunicare scrisa, cel mai adesea comunica mintea, partile noastre rationale. Este adevarat ca in prezent oamenii prefera sa educe si sa perfectioneze mintea, lasand pe plan secundar viata emotionala. Iata de ce pregatirea noastra profesionala este din ce in ce mai elevata, pe cand cea emotionala si sociala devine secundara. Ne transformam, noi, ca oameni si ca societate. Ne-am eficientizat munca prin tehnologie si am creat meserii care nu existau inaintea acestei expansiuni. Totodata am renuntat la alte meserii pe care le-am " delegat" masinilor. Am facut multiple descoperiri stiintifice si am largit conceptele canalele si mediile de comunicare la un stadiu avansat si fara precedent. Toate aceste schimbari au facut ca noi, oamenii sa fim subiectii schimbarilor create de noi. Informatia care creste ca volum intr-un ritm naucitor a devenit o resursa pe care ne educam sa stim cum si unde sa o accesam. Am inceput sa prelucram mii de date si sa le ordonam dupa principiile vitezei si eficientei. Omul, care inainte trebuia sa se adapteze unui mediu plin de stimuli de ordin senzorial ( VAKOG), acum este nevoit sa se adapteze unui mediu informational. Senzatiile pot fi declansate in mod virtual de dupa aceleasi reguli, cu aceleasi simturi? Creierul nostru a dezvoltat capacitati noi pentru a se adapta cat mai bine lumii moderne si sa se specializeze cu timpul pe a prelucra alte date, alt tip de informatii decat in urma cu cativa zeci de ani. Iata ca inclusiv NLP-ul a introdus ca sistem de reprezentare pe langa cele care se refera strict la simturi si Ad-ul, modul auditiv digital de prelucrare si analizare a datelor din mediu. Il putem numi al saselea simt, simtul logicii si al intelegerii. Daca o persoana vizuala ar spune despre un lucru ca " arata bine", un auditiv ca " suna bine", un kinestezic ca " se simte bine", un gustativ ar vorbi despre " gustul dulce al succesului", iar unui olfactiv " i-ar mirosi de bine", un auditiv-digital ar spune despre un lucru ca " are sens", ca " e logic" sau ca " specificatiile sunt corecte". In general se gasesc multiple informatii in " biblioteca NLP" despre sistemele de reprezentare senzoriala, insa putine lucruri despre Ad. Sistemul Ad a fost introdus ulterior ca urmare a faptului ca din ce in ce mai multa lume nu se incadreaza in nici un sistem VAKOG si trec de la filtrul senzatiilor, perceptilor si reprezentarilor direct spre operatiile gandirii. Persoanele auditiv-digitale prezinta urmatoarele caracteristici: au nevoie sa inteleaga lumea, sa aiba explicatii depsre tot ceea ce se intampla vorbesc cu ei insisi mult si au adevarate conversatii > invata aranjand si rearanjand informatiile in mintea lor sunt analitici, lipsiti de spontaneitate deoarece le place sa gandeasca fiecare pas anticipeaza si planifica viitorul, traiesc destul de putin in prezent iau decizii bazate de fapte si logica memoreaza cu ajutorul pasilor, procedurilor, in mod secvential folosesc cu precadere emisfera stanga a creierului sunt disociati de emotiile lor si au o comunicare si cunoastere slaba a propriului corp limbajul nonverbal este relativ sarac Este adevarat ca te poti bazaa pe o persoana Ad ca va lua cea mai buna decizie analizand faptele, dovezile, cu sange rece. Deseori se poate observa si lipsa pasiunii sau a unei motivatii superioare care sa ii anime. In ultima perioada am observat printre cursanti tot mai multe persoane de tip Ad. Acest material le este dedicat lor, impreuna cu prietenia si sustinerea mea. Dincolo de tipologii, oricat de bune sau sustinatoare sunt ele, flacara vietii arde intr-un ritm propriu si intr-un mod cu totul unic. Mintea culege de-a lungul vietii informatii despre ce este aceasta flacara, despre caracteristicile ei, mijloace de eficientizare a ei, etc. Rolul nostru este acela de a trai si de a experimenta faptul de a fi acea flacara. A fi inseamna uneori a vedea, alteori a auzi, a mirosi, a simti, a gusta sau a intelege, gandi, vorbi. Centrul ramane acelasi- A FI!