Cum construim increderea si stima de sine

Cum construim increderea si stima de sine

Duminica, Decembrie 10, 2017

Stima de sine scazuta poate fi adanc inradacinata, cu origini in experiente traumatice in copilarie, cum ar fi separare prelungita a parintilor, neglijare, sau abuz emotional, fizic sau sexual.

Mai tarziu in viata, increderea in sine poate fi subminata de problemele de sanatate, evenimente negative de viata cum ar fi pierderea jobului sau divortul, relatii deficitare sau frustrante, si un sentiment general de lipsa de control. Acesta din urma in mod special la persoanele care au fost abuzate, la victimele discriminarii pe motive religioase, de cultura, rasa,sex sau orientare sexuala.

Daca simti ca suferi de o autostima scazuta, exista un numar de lucruri simple care te pot ajuta:

1. Fa o lista cu punctele tale tari si una cu realizarile tale

Cereti ajutorul unui prieten bun sau al unei persoane din familie, fiindca de obicei persoanele fara prea multa stima nu sunt foarte obiective. Tineti lista la vedere si cititi-o zilnic.

2. Gandeste pozitiv despre tine insuti

Amintiti-va ca in ciuda problemelor, sunteti o persoana de valoare, unica si speciala si ca meritati sa va simtiti bine cu voi insiva. Sunteti pana la urma, un miracol al constiintei universului. Identificati si provocati gandurile negative despre sine cum ar fi: "Sunt un ratat", ""Nu fac niciodata ceva ca lumea", "Nimeni nu ma place cu adevarat".

3. Acordati atentie speciala la igiena persoanala si la aspectul fizic

Faceti un dus, pieptanati-va, aranjati-va unghiile, purtati haine calcate si care va fac sa va simtiti bine.

4. Mancati sanatos, ca parte dintr-o dieta echilibrata 

Faceti din mese un moment special. Chiar daca mancati singuri, transformati-l intr-o oportunitate de a fi recunoscatori.

5. Faceti exercitiu regulat

Faceti o plimbare in fiecare zi, chiar daca e frig sau ploua, si faceti exercitii mai viguroase care sa va faca sa transpirati de 3 ori pe zi, pentru a elimina toxinele din corp.

6. Reduceti-va nivelul de stres

Un somn adecvat, masaj regulat, practicarea hobby-ului personal, sunt doar cateva din metodele care ajuta la reducerea stresului.

7. Faceti mai mult din lucrurile care va plac

Rasfatati-va! Faceti zilnic un lucru care va face placere, fie ca e vorba de fime, arta, dans, sau o iesire cu prietenii pe care ati tot amanat-o.

8. Petreceti mai mult timp cu persoanele care va ridica moralul

Desi este recomandat sa va largiti cercul de cunostinte si sa socializati mai mult, nu uitati de acele persoane care va ajuta sa va simtiti bine cu voi insiva, fiindca va iubesc exact asa cum sunteti.

9. Evitati persoanele si situatiile care va fac sa va simtiti nesigur

Asta ar putea insemna sa fiti mai asertivi si sa refuzati tot ceea ce stiti ca v-a daunat increderii de sine. Daca aveti o problema de asertivitate cereti ajutorul unui psiholog sau consilier sau studiati aceasta tema in cartile de specialitate.

10. Acceptati provocarea lucrurilor noi

Exista provocari care sunt realistice si pe care le puteti realiza, cum ar fi un curs de yoga, un curs de dans, o mica cina organizata de voi pentru prieteni  (cum ar fi o sesiune de clatite). Doar faceti urmatorul pas!

Si nu uitati cuvintele lui Lao Tzu:

"Sanatatea este cea mai mare posesiune
Multumirea este cea mai mare comoara.
Increderea este cel mai bun prieten."