Secrete pentru un mai bun echilibru intre viata si locul de munca

Joi, Martie 01, 2018

Un articol de SARA CHAPMANN 

 

Cu toate gadget-urile disponibile acum pentru a-i tine pe angajati conectati  24/7, echilibrul dintre viata si munca poate parea ceva scos din basme. Desi pare extrem de greu de realizat, toti incearca sa valorifice o viata satisfacatoare in afara nebuniei zilnice si sunt mai fericiti in joburi care ofera o anumita libertate. Un studiu facut in martie 2013 a descoperit ca aceasta balanta intre job si viata a contribuit mai mult la fericirea si satisfactia la locul de munca decat alti factori gen salarul sau titlul.

DETASATI-VA DE TEHNOLOGIE

Inchideti-va smartphon-urile, laptopul si tableta. Deconectarea de sirul constant de mesaje, distrageri si actualitati poate fi eliberator. Studii facute in 2009 au demonstrat ca atunci cand persoanele se abtin de la verificarea mailului de la job sau al casutei vocale pentru doar o seara pe saptamana, s-au simtit mai pozitivi in legatura cu situatia lor la locul de munca. Participantii au raportat ca se simteau si mai eficienti la locul de munca.

PLANIFICATI TIMP DE MENTENANTA

Munca te poate lasa sleit de puteri cand simti constant ca te starduiesti toata ziua si seara pentru a-ti indeplini asteptarile. Faceti un efort sa va daruiti inapoi pentru a crea un echilibru. Si veti fi mai inclinati sa va tineti de acel timp rezervat pentru propria persoana daca il si programati. Folositi metoda clasica a creionului si hartiei sau calendarul digital din telefonul dvs si setati-va 15-20 de minute pe zi ca sa va retrageti din munca si obligatii; acest timp poate fi extrem de energizant si productiv.

PUR SI SIMPLU NU

Nu veti fi mereu capabili sa spuneti nu noilor proiecte la locul de munca, dar detineti controlul asupra responsabilitatilor de dupa munca. Timpul liber este un cadou nepretuit, sa profiti de activitatile si hobby-urile tale, asa ca stabiliti ce va imbogateste cu adevarat viata - si ce nu.  Poate aveti obiceiul de a spune da la toate iesirile sociale care nu va fac placere. Sau poate va treziti facand voluntariat pentru sarcini consumatoare de timp ca strangerea de fonduri pentru clasa celui mic. Intrebati-va daca este “must do”, “poate astepta” sau “nu se poate trai fara asta”.

IMPARTITI TREBURILE CASEI IN WEEKEND

Daca lucrati multe ore in timpul saptamanii, va veti trezi cu mormane de treburi si sarcini care asteapta pe weekend. Cand va umpleti de treburi si pe weekend o sa va simtiti ca si la munca. Daca este posibil, incercati sa strecurati cateva lucruri de facut in micile spatii din zilele saptamanii ca sa va puteti relaxa putin in weekend fara sa va simtiti ca la maraton. Un studiu facut in 2013 a descoperit ca bunastarea emotionala a americanilor s-a imbunatatit considerabil in weekend-uri Profitati de acea perioada de reenergizare reducand treburile casei la minim si toate acele lucruri care se simt ca “munca”.

EXPLORATI OPTIUNEA TIMPULUI FLEXIBIL

Orarul flexibil ofera angajatilor optiunea de a varia timpul de inceput si de sfarsit atat timp cat lucreaza un anumit numar stabilit in acord cu compania lor. Unele companii permit chiar sa varieze duarat unei zile- mai multe sau mai putine ore. Flexibilitatea orelor de lucru este speciala mai ales pentru parintii care au nevoie de optiuni pentru a balansa cerintele copiilor. Intrebati despre politica companiei. Daca nu au una, intrebati-va supervizorul daca se poate face una.

MEDITATI

Nu puteti adauga ore la o zi, dar va puteti asigura ca orele existente conteaza mai mult si se simt mai putin stresante. Meditatia poate fi buna pentru suflet si pentru program. Un studiu din 2012 a descoperit ca meditatia i-a ajutat pe participanti sa e concentreze pe perioade mai lungi, sa lucreze mai eficient si sa experimenteze stresul legat de job cat mai putin. Incercati meditatia la birou.

NEGOCIATI MAI INTELIGENT

In loc sa va negociati doar salariul, negociati si mai mult timp pentru vacanta, sau optiunea de a lucra de acasa, cu timp flexibil sau cu alte beneficii de echilibrare a vietii si a locului de munca. Deasemenea, luati in calcul si daca se pot face toate acestea unde lucrati. Cand mergeti la un interviu, investigati despre politica companiei referitor la toate acestea pentru a afla daca compania este “family-friendly” si dedicata echilibrului job/viata. Multe lucruri le puteti afla si online nu neaparat la interviu.