Chiar putem controla prin Yoga dispozitia noastra?

Chiar putem controla prin Yoga dispozitia noastra?

Joi, Iunie 19, 2014

Un nou tratament "natural" pentru depresie si anxietate

Una dintre recomandarile mele pentru toti cei care sufera de anxitate sau depresie este sa practice yoga. Demersul de a deveni practician nu e usor, mai ales cand "nu ai chef de nimic", dar rezultatele pentru cei care reusesc sunt garantate. Am dat recent peste un articol care explica cum acest lucru este posibil din punct de vedere bio-chimic. Il expun mai jos pentru a oferi un argument in plus pentru care "e bine" sa faci ceva pentru starea ta de bine.

Cercetarile realizate de-a lungul timpului au demonstrat ca niveluri scazute ale acidului GABA (acid gamma-aminobutiric) dau o stare de spirit proasta sau anxietate. GABA este un neurotrasmitator inhibitor in creierul matur, tinzand sa calmeze mintea, sa o linistesca, sa relaxeze. Exact ce o minte obosita vrea sa auda.

Dar stim ca in general miscarea face bine si asta ne spun mai ales cei care ne invita la sala, sau la studiourilor lor de sport. Si atunci dintre toate miscarile posibile, de ce am alege tocmai yoga? Pana la urma, yoga e chiar complicata. Implica sa-ti golesti mintea de ganduri. Mda, sigur.. Daca am putea sa ne golim mintea de ganduri, probabil ca nu am mai fi anxiosi sau depresivi. Si atunci? Nu suntem cumva intr-o bucla? Ba da! Aici apare rolul cercetatorilor, care ne impulsioneaza sa spargem bucla:

Cercetarile Scolii de medicina din Boston au comparat yoga cu mersul pe jos (plimbarea).

Pentru cei care au mers pe jos cate o ora si jumatate timp de 12 saptamani, nivelul GABA s-a imbunatatit, dar insuficient cat sa se produca o schimbare semnificativa la nivelul starii de spirit.

Yoga in schimb, practicata in acelasi interval de timp si cu aceeasi intensitate, chiar si pentru incepatori, a marit prezenta acidului GABA la un nivel care a adus schimbari in starea de spirit. In bine. S-a demonstrat ca a stimulat entuziasmul, dorinta de actiune, iar persoanele din grupul de experiment se simteau mai bine si chiar au initiat mici schimbari in viata lor.

Rezultatele nu s-au bazat doar pe marturia subiectilor. Participantilor li s-au scanat creierul inainte si dupa yoga sau mersul pe jos.

Comparand rezultatele scanarilor, cercetatorii au putut vedea schimbarile in nivelurile GABA - activitate ridicata a sistemului nervos, mult mai ridicate pentru practicantii de yoga.

Autorii studiului explica semnificatia rezultatelor:

"Este primul studiu care demonstreza ca nivelurile GABA talamice crescute sunt raspunzatoare de stare de spirit imbunatatita si de o anxietate scazuta. Este, de asemenea, prima data cand pozitiile yoga au fost corelate pozitiv cu cresterea acuta a nivelurilor GABA talamice si imbunatatiri in procentele scalelor ce tin de starea de spirit si anxietate."

Dr Kim A. Jobst (doctor indisciplinar in psihologie, homeopatie, fizica, specializat in boli degenerative) a spus despre studiu:

"Aceasta este o munca importanta care stabileste baze obiective pentru efectele pe care practicieni antrenati de terapie yoga din lume le vad zi de zi. Ce este important acum este ca aceste descoperiri sa fie mai departe investigate in studii pe termen lung pentru a stabili cat de sustenibile pot fi aceste schimbari, in cautarea unor tratamente sigure, fara medicamente, pentru depresie."

Bun, acum ca s-a demontrat ca yoga este mai eficienta ca mersul pe jos - o activitate fizica care nu necesita concentrare maxima, cercetarea nu s-a oprit aici si au comparat yoga cu medicamentele. De ce sa ne chinuim cu yoga daca exista o pastila magica pentru starea de spirit?

Yoga versus medicamentele in obtinerea starii de bine. Cine castiga?

Medicamentele prescrise cel mai des pentru persoanele cu depresie sau o stare de spirit proasta, cresc activitatea in sistemul GABA.

Cercetarile au demonstrat ca Yoga si medicamentele prduc acelasi efect : maresc cantiatea de acid gamma-aminobutiric.

Si atunci? Cine castiga este doar alegerea fiecaruia: poti lua pastile sau poti face yoga. Ambele necesita "administrarea" pe o perioada lunga de timp. De la ambele poti face o pauza, dar de cele mai multe ori vei fi nevoit sa revii. Punand lucrurile in perspectiva, pare totusi ca yoga ar fi varianta cea mai inteleapta, dar cel mai putin la indemana. Va fi nevoie de un efort din partea ta. Esti dispus sa incerci stiind ca sigur functioneaza?

Tu cum ai convinge un prieten sa incerce yoga? Spune-mi sugestiile tale si impreuna sa facem lumea mai zambitoare.

Sursa: www.spring.org.uk