Cum a transformat tehnologia mintea umana?

Cum a transformat tehnologia mintea umana?

Duminica, Decembrie 08, 2013

In urma cu 50 de ani, oamenii isi petreceau timpul impreuna: radeau, glumeau, se jucau, povesteau, faceau schimb de experienta, creau aliante, competitii, etc.

Celalalt, era o oglinda prin care oameni se cunosteau mai bine. Chiar daca nu existau atat de multe carti de dezvoltare personala, gradul de intimitate si apropiere dintre oameni era mai mare decat in prezent.

Astazi, timpul liber se umple cu internetul, jocurile video, Facebook, etc. Mediul virtual a devenit o alternativa buna si chiar preferata in detrimentul intalnirilor cu alti oameni sau activitatilor de grup. Fara a eticheta acest lucru ca bun sau rau, este un fapt pe care toti il traim.

Imi amintesc ca in urma cu cativa ani, desi recunosteam avantajul unui computer, refuzam sau mai degraba amanam momentul achizitionarii unuia din motivul ca acesta dezumanizeaza. Probabil ca era o exagerare exprimarea acestui punct de vedere, insa acum e clar ca societatea noastra se schimba si s-a schimbat ca urmare a dezvoltarii tehnologiei si conceptului de world wide web.

In urma cu cativa ani, oamenii pentru a avea succes isi dezvoltau abilitatile de comunicare, negociere, relationare, planificare, etc. Acum acest lucru nu mai este suficient deoarece o mare parte a acestor procese umane s-au mutat din zona personala in cea virtuala.

Cand comunicam fata in fata cu cineva, avem un tip de comunicare bazat de milioane de ani de evolutie care pune in prim plan nonverbalul, gradul de incredere resimtit si confortul interactiunii.

Mediul online se foloseste partial de aceste calitati, insa cuvintele au inceput sa capete o importanta cruciala, iar abilitatile de scris si influentare prin comunicarea scrisa cantaresc din ce in ce mai mult. Cand oamenii se intalnesc, dincolo de cuvinte comunica corpurile lor. In comunicare scrisa, cel mai adesea comunica mintea, partile noastre rationale.

Este adevarat ca in prezent oamenii prefera sa educe si sa perfectioneze mintea, lasand pe plan secundar viata emotionala. Iata de ce pregatirea noastra profesionala este din ce in ce mai elevata, pe cand cea emotionala si sociala devine secundara.

Ne transformam, noi, ca oameni si ca societate.

Ne-am eficientizat munca prin tehnologie si am creat meserii care nu existau inaintea acestei expansiuni. Totodata am renuntat la alte meserii pe care le-am " delegat" masinilor. Am facut multiple descoperiri stiintifice si am largit conceptele canalele si mediile de comunicare la un stadiu avansat si fara precedent.

Toate aceste schimbari au facut ca noi, oamenii sa fim subiectii schimbarilor create de noi. Informatia care creste ca volum intr-un ritm naucitor a devenit o resursa pe care ne educam sa stim cum si unde sa o accesam. Am inceput sa prelucram mii de date si sa le ordonam dupa principiile vitezei si eficientei.

Omul, care inainte trebuia sa se adapteze unui mediu plin de stimuli de ordin senzorial ( VAKOG), acum este nevoit sa se adapteze unui mediu informational. Senzatiile pot fi declansate in mod virtual de dupa aceleasi reguli, cu aceleasi simturi?

Creierul nostru a dezvoltat capacitati noi pentru a se adapta cat mai bine lumii moderne si sa se specializeze cu timpul pe a prelucra alte date, alt tip de informatii decat in urma cu cativa zeci de ani.

Iata ca inclusiv NLP-ul a introdus ca sistem de reprezentare pe langa cele care se refera strict la simturi si Ad-ul, modul auditiv digital de prelucrare si analizare a datelor din mediu. Il putem numi al saselea simt, simtul logicii si al intelegerii.

Daca o persoana vizuala ar spune despre un lucru ca " arata bine", un auditiv ca " suna bine", un kinestezic ca " se simte bine", un gustativ ar vorbi despre " gustul dulce al succesului", iar unui olfactiv " i-ar mirosi de bine", un auditiv-digital ar spune despre un lucru ca " are sens", ca " e logic" sau ca " specificatiile sunt corecte".

In general se gasesc multiple informatii in " biblioteca NLP" despre sistemele de reprezentare senzoriala, insa putine lucruri despre Ad. Sistemul Ad a fost introdus ulterior ca urmare a faptului ca din ce in ce mai multa lume nu se incadreaza in nici un sistem VAKOG si trec de la filtrul senzatiilor, perceptilor si reprezentarilor direct spre operatiile gandirii.

Persoanele auditiv-digitale prezinta urmatoarele caracteristici:

au nevoie sa inteleaga lumea, sa aiba explicatii depsre tot ceea ce se intampla

  • vorbesc cu ei insisi mult si au adevarate conversatii >
  • invata aranjand si rearanjand informatiile in mintea lor
  • sunt analitici, lipsiti de spontaneitate deoarece le place sa gandeasca fiecare pas
  • anticipeaza si planifica viitorul, traiesc destul de putin in prezent
  • iau decizii bazate de fapte si logica
  • memoreaza cu ajutorul pasilor, procedurilor, in mod secvential
  • folosesc cu precadere emisfera stanga a creierului
  • sunt disociati de emotiile lor si au o comunicare si cunoastere slaba a propriului corp
  • limbajul nonverbal este relativ sarac

Este adevarat ca te poti bazaa pe o persoana Ad ca va lua cea mai buna decizie analizand faptele, dovezile, cu sange rece. Deseori se poate observa si lipsa pasiunii sau a unei motivatii superioare care sa ii anime. In ultima perioada am observat printre cursanti tot mai multe persoane de tip Ad. Acest material le este dedicat lor, impreuna cu prietenia si sustinerea mea.

Dincolo de tipologii, oricat de bune sau sustinatoare sunt ele, flacara vietii arde intr-un ritm propriu si intr-un mod cu totul unic. Mintea culege de-a lungul vietii informatii despre ce este aceasta flacara, despre caracteristicile ei, mijloace de eficientizare a ei, etc.

Rolul nostru este acela de a trai si de a experimenta faptul de a fi acea flacara.

A fi inseamna uneori a vedea, alteori a auzi, a mirosi, a simti, a gusta sau a intelege, gandi, vorbi. Centrul ramane acelasi- A FI!