Psihologia victimei: zece pasi pentru a prelua din nou controlul vietii noastre

Psihologia victimei: zece pasi pentru a prelua din nou controlul vietii noastre

Joi, Aprilie 06, 2017

Cand se intampla ceva ce nu ne convine, sau viata noastra nu este pur si simplu asa cum ne dorim, gasim nenumarate scuze si explicatii pentru tot ce se intampla. Este tara, seful, economia, sotul, vremea si asa mai departe. Poate ati observat ca unele persoane nu doar ca se complac in problemele pe care le au dar simt si o anumita placere in a se plange si in a blama. Aceste situatii nu numai ca ne iau din puterea de a face ceva sa ne fie bine dar ne si inchid in cercul vicios de victima si "ghinioane" care par ca nu se mai termina.

Primul pas este intotdeauna sa recunosti. Sa recunosti cand stii ca este mult mai usor sa dai vina pe altcineva sau sa gasesti scuze, adica sa te victimizezi. Constientizarea momentelor in care avem ocazia sa dam vina sau sa preluam vina este foarte importanta.

Daca vrem sa ne cream noi o viata mai buna, atunci trebuie mai intai sa fim responsabili de noi insine. In primul rand putem decide ca din urmatorul moment sau ocazie sa actionam diferit. Ca si cum depinde doar de noi si nu trebuie sa renuntam la putere blamand pe ceilalti.

Cand incepem sa acuzam pe altii si sa gasim diverse scuze ramanem victime. Nu e nevoie sa facem ceva fiindca nu e vorba de noi. Noua doar ni s-a intamplat si restul e de vina. Chiar daca lucrurile par sa ni se intample noua, avem totusi control asupra reactiilor si raspunsurilor noastre prin ceea ce facem si prin modul in care manevram situatia.

Poate parea dificil sa reactionezi altfel decat ai facut-o toata viata ta, dar exista cativa pasi pe care putem incepe sa-i facem pentru a ne lua responsabilitatea asupra vietii noastre:

  1. Decideti ca veti adopta acest nou mod de gandire. O altfel de mentalitate.
  2. Luati decizia constienta ca totul va depinde de propria persoana.
  3. Cititi cateva carti speciale despre aceasta tema, de exemplu cele scrise de Wayne Dyer, Jack Canfield, Eckhart Tolle.
  4. Alegeti un lucru si decideti ca veti raspunde diferit. De exemplu cand sunteti blocat in trafic decideti ca nu va veti mai enerva ci veti sta relaxat in masina ascultand muzica favorita.
  5. Puneti un semn urias de Stop ori de cate ori simtiti ca deveniti defensiv si gata sa dati vina.
  6. Cereti-va& scuze cat mai sincer cand e cazul , fara sa mai adaugati un "dar" sau alte explicatii. Recunoasteti cand gresiti si nu cautati scuze.
  7. Faceti un pas inspre actiune, oricat de mic ar fi el. Amintiti-va mereu ce vreti sa obtineti si credeti ca aveti puterea necesara.
  8. Imputerniciti-va singuri folosind cuvintele "pot" si "sunt capabil" ori de cate ori aveti nevoie de energie pozitiva si curaj.
  9. Adoptati atitudinea de "schimbarea incepe cu mine".
  10. Iesiti din zona de comfort si incercati alte comportamente si raspunsuri cand apar scenarii cunoscute. Daca ai de exemplu probleme cu punctualitatea si dai mereu vina pe trafic ai putea pregati totul cu o noapte inainte si vei porni cu mai putina agitatie dimineata. Chiar si o scurta meditatie dimineata pregateste terenul pentru o zi reusita.

Acest gen de gandire si comportament nu este intotdeauna simplu si poate sa va copleseasca uneori. Insa in momentul in care decideti sa fiti proactivi si sa va creati viata pe care o doriti veti vedea rezultate uimitoare. Veti vedea si mai ales veti simti schimbarile in lucrurile marunte. Iar fiecare pas pe care il faceti va va aduce tot mai multa putere pentru a fi stapan al propriei vieti.

Un articol preluat din: tinybuddha.com