Astenia de primavara

Astenia de primavara

Luni, Martie 23, 2015

Soarele si-a facut aparitia, iarba a incoltit, florile au rasarit, totul este verde si plin de viata. Cu tot acest zumzait si bucuria din jurul nostru, multi dintre noi ne simtim obositi, nu dormim bine, avem dureri de cap, nu ne putem concentra, suntem usor iritabili, avem ameteli si trecem usor de la o stare la alta.

Ce se intampla?

O data cu venirea primaverii corpul nostru incearca sa se adaptaze la noile schimbari. Dupa doua anotimpuri de variatii de temperatura, lumina, umiditate, vant si datorita alimentatiei bogata in grasimi dar slaba in vitamine si minerale, celulele noastre sunt epuizate. Cum in ultimii ani anotimpul renasterii tinde sa dispara, iar diferenta de temperatura de la o zi la alta atinge uneori si 15 grade, adaptabilitatea noastra la aceasta trecere este din ce in ce mai scazuta. Toate aceste senzatii si stari cu care ne confruntam odata cu iesirea noastra din hibernare definesc astenia de primavara.

Cum se manifesta?

Astenia de primavara este de doua tipuri: fizica, care se manifesta prin lipsa de energie, lipsa tonusului , scaderea formei fizice, scaderea tesiunii arteriale si tensiune musculara si cea psihica, care se manifesta prin: oboseala, somnolenta, lipsa concentrarii, cefalee, palpitatii, disconfort si scaderea sau cresterea poftei de mancare.

Cele doua tipuri se intrepatrund, iar persoana care sufera de astenie de primavara are simptome din ambele tipuri. Desi este o stare predominant fiziologica, de multe ori o expunere indelungata la astenia de primavara poate cauza depresii si anxietate. Persoanele pot devenii antisociale, resimt o continua stare de tristete, isi pierd increderea in sine, simt nevoia de a plange, in aceste cazuri trebuie cautate cauzele mai profunde ale acestor stari. Din punct de vedere fizic, sistemul imunitar este scazut dupa lunile de iarna, iar cei cu astenie se pot confrunta cu viroze respiratorii, gripe si anemii.

Cine sunt persoanele vulnerabile?

Medici spun ca o treime dintre romanii cu varsta de peste 14 ani au suferit in ultimii ani de astenie de primavara, iar in randul persoanelor de peste 35 de ani, ponderea este mai mare. Preponderenta este majoritar feminina deoarece s-a constatat ca femeile sunt mai predispuse asteniei, fiind mai vulnerabile atat din punct de verede fizic cat si emotional.

Cum poti reduce simptomele?

Sunt recomandate exercitiile si plimbarile in aer liber, somnul de noapte sa fie de cel putin 7 ore si de asemenea, schimbarea dietei alimentare zilnice. Astfel, ar trebui evitate dulciurile, produsele rafinate si grasimile si inlocuite cu fructe, legume si zarzavaturi. Consuma multe lichide bogate in vitamina C, ca sucul de portocale, grepfruit, lamaie si ceaiuri de: catina, sunatoare, macese, rozmarin, papadie, verde, guarana, ginseng, ghimbir si busuioc. Toate aceste alimente sunt producatoare de serotonina, oxitocina si feromoni, moleculele fericirii.

Astenia de primavara nu este o boala si in consecinta avem toate motivele sa fim bucurosi de primavara. Tot ce trebuie sa facem este sa fim atenti la noi insine, la cerintele corpului si la nevoile noastre emotionale.