Ganduri care ne sunt potrivnice: sa nu crezi tot ce gandesti

Ganduri care ne sunt potrivnice: sa nu crezi tot ce gandesti

Vineri, Iunie 02, 2017

"Mai des decat mai rar, frica nu se manifesta ca si teroare care te face sa-ti rozi unghiile si sa-ti inghete picioarele. Apare insa ca furie, perfectionism, pesimism, anxietate slaba, depresie si sentimente de izolare. Sub toate aceste masti, frica poate penetra viata, lasand putin spatiu pentru altceva. Se transforma de la o emotie falsa la alta, declarandu-se rar pe ea insasi, otravind fiecare moment pe care il atinge." - Dan Baker, Ph.D.

Poate va ganditi ca starile vin de nicaieri. Dar oamenii de stiinta cred ca starile sunt adesea raspunsul a ceea ce gandim, de obicei fara sa ne dam seama.

Un gand ne trece prin minte (de exemplu "Copilul meu ar trebui sa fie ca celalalt copil") si ca raspuns ne simtim putin nemultumite sau triste.

Acele sentimente ne fac sa avem un alt gand negativ ("E oare ceva in neregula cu copilul meu? Trebuie sa fie vina mea. Daca as reusi macar sa fiu un parinte bun")

Si inainte sa ne dam seama, cadem intr-o dispozitie proasta, innecate de propria noastra teama si neliniste.

Fara sa ne dam seama, micile noastre temeri stabilesc bazele pentru interactiuni negative care cresc ca un bulgare de zapada care se tot rostogoleste, amenintandu-ne sentimentul de bunastare.

Si cum cei mici sunt atat de sensibili la starile noastre, se molipsesc cu starea si tonul nostru si devin la fel de nelinistiti ca noi.

Ghiciti ce fac copiii cand sunt nelinistiti? Incep sa se manifeste!

Astfel ca acele stari proaste si zile mofturoase sunt adesea create de propriile noastre minti.

Dar de ce este mintea inclinata spre negativitate?

Pentru ca mintea umana este responsabila de a ne tine in siguranta. Astfel ca scaneaza intotdeauna pericolul, incercand sa ne tina departe de rusine, esec si situatii jenante. Mintea se blocheaza in obiceiul prost de a se concentra pe negativ si ne declanseaza constant alarmele interne.

Dar nu trebuie sa fie astfel! Problema este ca acceptam ce spune mintea ca si cum ar spune-o in Biblie. Si multe din acele ganduri ar putea nici sa nu fie adevarate.

De exemplu, nu avem cum sa stim ce va fi adevarat in viitor, dar atat de multe ganduri despre viitor sunt negative incat ne influenteaza sa actionam mai dur cu copilul nostru astazi.

  • "Daca nu incepe sa foloseasca olita, nu va putea niciodata sa inceapa colectivitatea."
  • "Deja stiu ca nu va dormi in patutul ei in noaptea asta si va trebui sa strig la ea din nou"
  • "Oare cum se va descurca in liceu daca de pe acum trebuie sa-i verific atat de mult temele?"
  • "Daca nu fac ceva drastic ca sa opresc acum comportamentul asta o sa ajunga sa fie un delicvent!"

O definitie a fricii in engleza este Future Events Appearing Real (viitoare evenimente care par reale). Frica este cea care ne face sa ne agitam ca parinti, ceea ce ne face sa fim duri cu noi si cu copiii nostri. Cand lasam teama sa se stabileasca in zona noastra de confort, frica are metodele ei de a prelua controlul asupra vietii noastre.

Fara un control constient din partea noastra, teama poate patrunde in gandurile noastre si ne poate otravi relatiile cu copiii nostri.

Exista speranta, totusi. Ca parinti, ne putem re-antrena mintile, in cativa pasi simpli:

1. Urmariti-va gandurile

Opriti-va, respirati profund. Observati toata palavragela din minte. Observati cat de des interpretarea noastra a ceea ce se intampla este automat negativa:

  • "Daca as fi mai organizata, lucrurile astea nu s-ar mai intampla"
  • "Deja stiu ca o sa-mi faca zile fripte pe tema asta!"
  • "De data asta chiar am dat-o in bara"

Va sunt cunoscute?

Intram in disperare cat de repede poate mintea sa intre pe modul ingrijorare si frustrare. Nu o lasati sa va doboare. Devenind constiente de aceste ganduri faceti primul pas pentru a le schimba. Odata ce observam, ne oprim automat din a crede si actiona conform gandurilor noastre. Avem o alegere!

2. Redenumiti gandul. Observati fiecare gand negativ si transformati-l.

Transformati gandurile negative chiar daca sunt adevarate! Exista intotdeauna altul, mai incurajator, mai pozitiv, pentru a vedea altfel situatia:

  • "Nu e o urgenta"
  • "Nimeni nu e perfect"
  • "Nu, copilul meu nu va fi un delicvent"
  • "Se comporta ca un copil pentru ca ESTE un copil"
  • "Toti invata sa faca la olita in cele din urma"

Orice gand negativ poate fi transformat si facut mai placut.

3. Mai mult optimism!

Cand va treziti ca fabricati din nou scenarii negative, reprogramati-va mintea subconstienta si sugerati-i un final fericit: " Nu ar fi frumos ca in seara asta totul sa mearga bine inainte de culcare? Nu ar fi frumos daca am sta toti calmi si fericiti si am stii exact ce sa facem ca sa ne simtim bine?"

Imaginati-va ce va doriti sa se intample si veti fi surprinse de cat de fericit este subconstientul sa va asiste.