Momentul "nu vreau sa fac la olita!"

Momentul "nu vreau sa fac la olita!"

Joi, Septembrie 14, 2017

Manevrat cu voie buna si incredere ca cel mic va dobandi controlul de a face la olita atunci cand simte, procesul utilizarii toaletei/olitei poate fi extrem de util pentru copil. Acesta e un pas mare pentru fiul sau fiica voastra. Iar treaba noastra ca parinti este sa facem ca acest proces sa fie unul pozitiv.

Ar trebui sa pedepsiti copilul pentru "accidente"?

Adultii au petrecut ani utilizand toaleta, astfel ca uitam cat este de greu pentru un copil. Pentru un copil mic care si-a petrecut pana acum intrega viata in scutece, sa observe senzatia de a elimina, necesita multa atentie si munca grea. Controlul constant al acelui impuls pana cand ajung la olita este o realizare enorma. Unii copii sunt motivati sa aiba acest control fiindca nu le place sentimentul de a fi uzi sau murdari. Altii sunt motivati de necesitatea lor de a controla sau dorinta lor de a fi ca si copiii mai mari.

Restul sunt motivati de dorinta lor de a imita parintii, pe care-i iubesc si a caror indrumare vor sa o urmeze.

Toti copiii ajung sa stapaneasca acest pas de dezvoltare mai devreme sau mai tarziu. Putem sa numim acest proces "invatatul la olita". Ca fiecare invatare, copilul trebuie sa fie pregatit sa invete, si sa continue in propriul lui ritm. Parintii pot oferi incurajari si pot stabili conditiile pentru a asigura succesul copiilor lor.

"Invatatul la olita" presupune ca avem nevoie sa-l invatam pe copil, ca pe un catel, si inlocuim recompensele si pedepsele cu dorinta naturala a copilului de a creste si de a se realiza. In timp ce recompensele pot fi eficiente pentru a promova un copil caruia ii este teama sa faca acest salt, pedeapsa creste teama copilului. Pedeapsa il face pe copil sa-i fie si mai greu sa-si controleze corpul fiindca teama inchide centrii invatarii din creier.

In plus, pedeapsa erodeaza relatia cu parintele si prin urmare elimina dorinta copilului de a urma indrumarea parintelui, adica principala motivatie de a face munca grea a invatatului la olita.

Cand pedepsim un copil care nu reuseste in a invata sa foloseasca olita, el se simte umilit, rusinat, si gata sa renunte. Nu a stiut de la inceput cum sa faca asta, iar acum se simte ca un esec total. Se simte ca este rau si furios. Toate aceste emotii amestecate fac ca acel copil sa fie mai predispus sa aiba si mai multe accidente.

Pedepsirea copiilor pentru toaleta pare MEREU sa rezulte in si mai multe accidente

Copilul inceteaza sa mai vada toaleta ca o ocazie de a exersa controlul, pe care toti copiii il doresc, si o vede ca pe o sursa de stres. Stim ca stresul ii face pe copii sa cada din nou, iar pedeapsa este un stresor imens.

Conform Asociatiei Americane de Pediatrie, invatarea la olita este timpul din viata copilului cand sunt cel mai predispusi la abuz. Asta pentru ca pedeapsa nu functioneaza. De fapt face si mai greu procesul de control al accidentelor. Parintii devin si mai frustrati, iar pedeapsa creste. Situatia iese de sub control, iar tragediile sunt tot mai probabile.

Pe scurt, pedepsirea copilului pentru accidentele de olita nu vor grabi invatarea la olita. Dimpotriva, vor prelungi procesul si vor dauna relatia cu copilul.

Nu o faceti, pur si simplu.

In categoria Parenting

Tag-uri olita copil invatare olita