Tehnologia: ajuta sau dauneaza in invatarea copiilor?

Tehnologia: ajuta sau dauneaza in invatarea copiilor?

Joi, Aprilie 06, 2017

Copiii sub 5 ani au un talent ciudat de a stii cum sa domine noua tehnologie. De la smartphone la tablete si console de jocuri video, nu e neobisnuit sa vedem copii care navigheaza intuitiv pe ecrane sau apasa diverse taste cu incredere.

Chiar daca parintilor le place linistea de moment cand dai unui copilas vreun gadget cu care sa se joace, parintii se ingrijoreaza in mod secret ca timpul petrecut pe ecran le afecteaza creierul.

Dar se pare ca ecranele pot ajuta invatarii si cu cat e mai interactiva experienta cu atat mai bine.

Cercetarile de la Universitatea din Wisconsin au aratat faptul ca, copiii cu varste intre 2 si 3 ani au fost mai curiosi sa raspunda unor ecrane video care le cerea sa fie atinse decat de un ecran video care nu cerea nici o interactiune. Cu cat mai interactiv era ecranul, cu cat mai real era, cu atat era mai familiar din perspectiva copilasului de 2 ani, sugera studiul.

Copiii care interactioneaza cu ecranul se insanatosesc mult mai rapid, fac mai putine greseli si invata mai rapid- spune Heather Kirkorian de la Universitate. Asistent profesor in dezvoltarea umana si in studii familiale, profesoara a condus cercetarile spunand ca touch-screen-ul sau ecranele tactile detin un potential educativ pentru copiii intre 2 si 6 ani (varsta prescolara).

Ea spune ca noi nu ii transformam in genii ci doar ii ajutam sa aiba mai multa informatie. Asa ca parintii pot respira usurati fiindca cei mici fac doar ce le este natural si interactioneaza cu lumea. In orice caz, tehnologia sub forma telefoanelor si tabletelor a venit sa ramana pentru multa vreme. Multe scoli primare si cateva gradinite au introdus deja iPads-uri in salile de clasa pentru a facilita invatarea.

Tehnologia este parte din Curriculum

Presedinta educatiei timpurii, Helen Moylett, spune ca nu face parte din acele persoane care cred ca cei mici nu ar trebui expusi la telefoane mobile si tablete. Ea spune ca ele pot fi cu adevarat folositoare si instrumente interesante daca se folosesc la locul adecvat ca sa ne ajute sa invatam- si nu tot timpul in locul altor activitati.

Totusi, cea mai mare grija a ei este ca parintii nu sunt intotdeauna modele potrivite: "Vad parinti scriind mesaje in timp ce merg. Deseori sunt atat de absorbiti in telefon ca devin o bariera de comunicare cu copilul lor."

Un studiu recent al Scolii de educatie din cadrul universitatii Stirling a concluzionat ca atitudinea familiei fata de utilizarea tehnologiei in casa este un factor important in influentarea relatiei unui copil cu ea: "Experientele copiilor intre 3 si 5 ani sunt mediate de contextul distinct socio-cultural al fiecarei familii si preferintele fiecarui copil in parte".

Tehnologia nu domina si nici nu conducea experienta copiilor, ci doar dorinta lor si cultura familiei au fost cele care le-au modelat forma de a se implica.

Christine Stephen, autor si cercetator in cadrul studiului Stirling, spune ca majoritatea parintilor inteleg pericolele adictiei si pasivitatii si stabilesc reguli asupra timpului petrecut pe ecran pentru a se asigura ca cei mici fac cat mai multe activitati atat in casa cat si afara.

Obiceiuri daunatoare

Dar sunt si alti experti in doemniu care nu sunt de acord. Psihologul Dr. Aric Sigman spune ca, copiii se uita la ecrane mai mult ca niciodata, si ca acest obicei ar trebui redus pentru ca poate duce la dependenta si depresie. El calculeaza ca acei copii nascuti azi vor fi petrecut un an intreg lipiti la ecrane pana vor ajunge la varsta de 7 ani.Lucru care, e infricosator. Mai ales daca luam in seama studiile care spun ca foarte putini copii din totalul populatiei nu au acces la un calculator la scoala sau acasa. Cheia trebuie sa fie ca cei mici sa-si foloseasca timpul petrecut in fata ecranelor descarcand cele mai bune aplicatii si programe care le ajuta invatarea.

Totusi cercetatorii sunt de parere ca e nevoie de mai multa investigatie cu privire la ce fel de aplicatii sunt potrivite pentru invatare.

Dezvoltarea abilitatilor

Programele de calitate cat si anumite software-uri pot ajuta pe copiii care au probleme de invatare ca sa-si dezvolte abilitatile care le lipsesc. Platformele online ofera copiilor si un spatiu virtual in care sa se dezvolte cu incredere- un lucru care nu il pot face acasa sau in scoala.

Mesajul catre parinti este ca doua ore pe ecran zilnic este suficient pentru copiii de 6 ani si mai putin. Desi exista o minoritate care spune ca ecranele nu sunt sanatoase, nu exista dovezi care sa sugereze ca sunt daunatoare, conform profesorului Marsh.

"Copiii se plictisesc repede de un anumit tip de media si tind sa combine timpul petrecut pe ecran cu joaca si cu alergatul pe afara. Putem sa intram in panica, dar copiii sunt foarte curiosi si isteti", spune Moylett.

Copiii vor fi expusi la tot felul de lucruri iar poate, pana la urma, vor doar sa se bucure de tehnologie la fel cum o fac adultii.

In categoria Parenting

Tag-uri copii invatare tehnologie